[…] sitt med hundratals andra som du
packade som sardiner
den här båten håller inte för
så här mycket sorg
säger du till kvinnan bredvid
vad spelar det för roll säger hon
det är mer smärtsamt att stanna än att drunkna
Utdrag ur Solen och hennes rosor av Rupi Kaur.
Eleverna, som läser svenska som andraspråk 1, är förväntansfulla och taggade för att skriva vidare på dikterna om demokratins utveckling och framtid som kopplas ihop med ett/flera av de globala målen. Innan skrivandet tar fart tankar vi inspiration från dagens dikt som är hämtad ur Rupi Kaurs bok Solen och hennes rosor.
Dikten väcker tankar och känslor som öppnar upp för samtal om att behöva lämna sitt hem. Vi pratar om konflikter och krig i världen som har lett till att miljontals människor tvingats fly från sina hemländer. En del bor i flyktingläger och många reser iväg under fruktansvärda förhållanden. En elev nämner 2015 och flykten över Medelhavet. En annan elev tar upp den pågående konflikten mellan Ryssland och Ukraina. En elev frågar; ”kommer det bli krig i Sverige”…Fler och fler ansluter och engagerar sig i samtalet. Vi övergår sedan till att närläsa dikten och efter en stund leder det till parsamtal kring diktens innehåll, uppbyggnad och språk. Avslutningsvis pratar vi om vad dikten har att förmedla.
Om vikten att hitta böcker som eleverna vill läsa
![](https://sustainablepoetry.se/wp-content/uploads/2022/02/Skarmavbild-2022-02-15-kl.-19.30.55-700x405.png)
När eleverna för ett antal veckor sedan besökte vårt skolbibliotek i världsklass upptäckte de en poesiskatt – både vad gäller poesiböcker och inspiration för att skapa egna dikter. Det var många som blev nyfikna på att läsa instapoesi av Rupi Kaur. En elev skrev så här; ”Jag valde att låna denna boken för att min vän hade lagt upp den på sociala medier, då fick hon mig att bli väldigt inspirerad till att läsa denna boken.”
I vår digitala skrivyta (se bild) delar eleverna vilka böcker de valt att läsa och inom kort ska de även dela favoritdikter hämtade ur böckerna och egna dikter skapade med koppling till de globala målen. Läraren bygger på med utvalda dikter som kompletterar deras diktval. På fredag blir dagens dikt Dina händer av Jila Mossaed, vilket troligen öppnar upp för intressanta samtal, därefter får eleverna finslipa på sina egna dikter inför poesitävlingen.
[…] nästa år kommer nätterna
att vara ljusare
nu lever jag i
en evig natt
en evig vinter
och dina händer är för kalla
för att värma upp mina minnen