Om poesiutmaningen

Är du nyfiken på att arbeta med hållbarhet och poesi i undervisningen? Då kan du engagera dina elever eller din barngrupp i den årliga poesiutmaningen. Poesiutmaningen är rikstäckande, vilket betyder att alla kommuners förskolor och skolor är välkomna att följa med på det poetiska hållbarhetsäventyret.

Utforska hållbarhet och poesi – barn och unga gör sina röster hörda

Genom poesiutmaningen kan ni gemensamt utforska olika hållbarhetsutmaningar och låta barn och unga närma sig frågorna på ett kritiskt och reflekterande sätt. Vidare genom att läsa och skapa poesi får de möjlighet att göra sina röster hörda för en hållbar framtid. Poesiutmaningen väver samman förskolans och skolans dubbla uppdrag (kunskap och värden) i en språk- och kunskapsutvecklande process som visar på ordets kraft och påverkan. Genom att arbeta med poesi kan barn och unga uttrycka sig kreativt, beröra och inspirera till förändring och utveckling på hållbar väg.

Mod att förändra – mångfald och medkänsla – Poesiutmaningen läsåret 2024/2025

Läsårets tema är “mod att förändra – mångfald och medkänsla” och är framröstat av barn och unga. Precis som tidigare läsår är det författare som presenterar poesiutmaningen:

Författare och skrivpedagog Tove Berggren presenterar läsårets poesiutmaning för barnen i förskoleklass och årskurs 1-6 i grundskolan.

Författare och kreatör Emma Berg presenterar läsårets poesiutmaning för ungdomar i årskurs 7-9 i grundskolan samt årskurs 1-3 i gymnasieskolan.

Tre sekvenser som kopplas ihop till en helhet

UTFORSKA

Den första sekvensen handlar om att utforska olika hållbarhetsfrågor tillsammans och skapa möjlighet för barn och unga att bygga kunskaper och kritiskt värdera olika alternativ och perspektiv.

Det finns många olika sätt att lyfta in hållbarhetsfrågorna i undervisningen. Samarbeta gärna över ämnesgränserna.

SKAPA

Nästa sekvens handlar om att låta barn och unga närma sig poesi. Läs många dikter tillsammans och skapa poesi på olika sätt och gärna på flera språk. Tillsammans främjar och stärker vi språklig mångfald.

Uppmuntra barn och unga att leka och experimentera med språket – låt kreativiteten flöda. Stärk tilltron till den egna språkliga förmågan och ge de estetiska uttrycksformerna ett stort utrymme i undervisningen. Bidraget kan vara skrivet enskilt, parvis eller i grupp (par eller gruppdikt är ett bidrag). Endast ett bidrag per deltagare. Mellan perioden 1-31 januari kan barn och unga skicka in bidrag till årets poesiantologi. En jury väljer ut ett antal bidrag som ingår i antologin.

DELA

Den sista sekvensen handlar om att barn och unga får dela med sig av sina dikter i samband med Världspoesidagen den 21 mars. Engagera barn och unga i hur de vill presentera dikterna. Det finns många kreativa sätt exempelvis digital antologi, podcast, poesiutställning, poesiframträdanden, poesifestival, poesislinga i staden eller på landsbygden.

Var även med i POP UP POETRY – aktiviteten som går ut på läsa och dela dikter i sociala medier. Antingen läser barn och unga sina egna dikter eller så är det vuxna förebilder som läser deras dikter. Bland annat presenteras de vinnande bidragen i poesiutmaningen genom POP UP POETRY.

Här finns poesiutmaningen som affisch och inspirationsmaterial

Här finns poesiutmaningen att ladda ner, skriva ut och sätta upp i förskolan och skolan: http://changemakers.sustainablestories.se/Poesiutmaningen2025.pdf

Ta del av inspirationsmaterialet: http://changemakers.sustainablestories.se/SPInspiration2025.pdf

Läs om tidigare poesiutmaningar

Tema läsåret 2023/2024 – Klimathopp och poesiutmaningen presenterades av författaren, poeten och artisten Emil Jensen.

Läsåret 2022/2023 – Ömsesidighet

Läsåren 2020-2022 – Tankar om demokratins framtid

Läsåret 2019/2020 – Drömmar för en hållbar framtid

Läsåret 2018/2019 – Poesi för en hållbar framtid

Läsåret 2017/2018 – Miljöpoesi

Illustrationer: Nikki Schmidt