Världspoesidagen
“Poesin är en av de få uttrycksformer som är tillgänglig för alla och är i många fall en kraft som ger styrka till förändring. Låt internationella poesidagen bli en årlig manifestation till rätten för människor att uttrycka sina tankar och åsikter.” – Mats Söderlund, poet
Världspoesidagen, även kallad Internationella poesidagen, infaller årligen den 21 mars och är instiftad av Unesco. Syftet med dagen är att inspirera till att ge poesin en större roll i samhället – uppmuntra till att läsa, skapa och dela poesi över hela världen. Världspoesidagen är en gemensam poesidag för alla medskapare i Sustainable Poetry. Tillsammans hyllar vi poesin genom att läsa, skapa och dela poesi för en hållbar framtid.
Engagera barn och unga i poesidagen
Elevers delaktighet i och inflytande över undervisningen och skolan som helhet har ett inneboende värde för elevernas lärande, men även för deras personliga utveckling till demokratiska medborgare (Alerby, E. & Bergmark, U. (2023) Hållbar elevdelaktighet och reellt inflytande. Skolverkets lärportal. Modul: Delaktighet och inflytande i undervisningen, del 8. s. 5).
Låt barn och unga få vara med i planeringen och genomförandet av er poesidag. Deras engagemang kan göra dagen ännu mer inspirerande och relevant för dem själva och för resten av skolan. Det finns exempel att inspireras av: i Trelleborg är barn och unga medskapare till den återkommande poesifestivalen och i Mullsjö tar barnen över gångbron till centralstationen och läser poesi för medborgare och besökare. Ett annat exempel som genomförts i Sollentuna är poesipromenader som lockar barn, unga och vuxna till poetisk rörelseglädje.
POP UP POETRY – demokratifrämjande digital aktivitet
POP UP POETRY – är en digital global aktivitet som sammanför barn, unga och vuxna (över generationer och landsgränser) i att läsa, skapa och dela dikter med varandra i samband med Världspoesidagen den 21 mars varje år. (Det är barnens och ungdomarnas dikter som delas.)
I projektets Facebook – grupp finns möjlighet att dela dikter med varandra, men även i andra digitala kanaler och sociala medier. Vi länkar samman POP UP POETRY-aktiviteterna med följande hashtag: #sustainablepoetry
Dessutom förmedlas de utvalda bidragen till årets poesiantologi genom POP UP POETRY – det är vuxna förebilder som lyfter barns och ungas röster för en hållbar framtid. Här läser författaren och poeten Mats Söderlund Hugos (åk 8) dikt: Hopp om en säkrare framtid och här läser Lars Thulin, kultur och nöjesansvarig på Trelleborgs Allehanda Atrisas (åk 6) dikt: Krig och sorg
POP UP POETRY 2024 – Här presenteras utvalda bidrag till poesiantologin “Klimathopp – Poesi för en hållbar framtid av barn och unga”
POP UP POETRY 2023 – Här presenteras utvalda bidrag till poesiantologin “Ömsesidighet – Poesi för en hållbar framtid av barn och unga”