Var med i vårt nätverk!

Välkommen att vara med i Sustainable Poetrys nätverk där vi gemensam utforskar hur utbildning och lärande för hållbar utveckling samt poesi kan bli en naturlig del av undervisningen genom alla skolstadier. Genom nätverket, där nyfikenhet, öppenhet och samskapande är i fokus, delas kunskaper, erfarenheter och resurser för att integrera hållbar utveckling i undervisningen på ett vetenskapligt och beprövat sätt.

Spridningskonferenser och inspirationswebbinarier

Varje läsår arrangerar föreningen spridningskonferenser/ inspirationswebbinarier för att bidra till inspiration, lärande och utveckling. Det är de professionella som själva delar med sig av kunskap, erfarenheter och nya idéer. Det skapas även möjligheter till nya och vidare samarbeten. Då och då bjuds även forskare eller andra experter in till nätverket för att bidra med forskning och kunskaper. Här är några exempel på spridningskonferenser/inspirationswebbinarier som genomförts så här långt:

Hur kan vi skapa en mer kärleksfull värld tillsammans?

Mod att förändra – mångfald och medkänsla

Klimathopp 

Poesivandringar som förändrar världen – I samarbete med Den globala skolan/Sida. 

Klimathopp med poesi som verktyg – I samarbete med Den globala skolan/Sida. 

Ömsesidighet

Poesi och klimatpsykologi – I samarbete med Den globala skolan/Sida.

Drömmar för en hållbar framtid

Inspirationssida

Den här sidan är dels till för att dela inspiration, kunskap och erfarenheter, dels till för att dokumentera arbetet med poesiutmaningen över tid. Genom löpande dokumentation skapas en grund för att dra viktiga lärdomar av tidigare kunskaper och erfarenheter. Detta bidrar till att skapa kontinuitet och utveckla arbetet långsiktigt och hållbart. Samskapandet som pågår inom projektet vilar på ett undersökande förhållningssätt, där nyfikenhet och en vilja att utveckla undervisning och lärande är i fokus. Genom att kontinuerligt reflektera, analysera och re-designa arbetssätt främjas en kultur av lärande och förbättring. Det finns även möjlighet att ta del av aktuell forskningsresultat, handledningar för att arbeta med poesiutmaningen i undervisningen med mera. Det finns även möjlighet för förskollärare, lärare, skolbibliotekarier, forskare med flera att skriva blogginlägg och dela med sig av kunskaper, erfarenheter och konkreta tips och idéer. Här inspirerar några lärare och skolbibliotekarier:

Grundskola årskurs 1-3

Ända sedan eleverna gick i åk 1 har vi undervisat om de 17 globala målen ochskrivit dikter, Sustainable Poetry, både tillsammans och enskilt om de tankar som bubblar inom oss. Kärleken och kraften i poesin är magisk! Vi ser hur alla elever får en chans att uttrycka sig. Dikten är fri! Sustainable Poetry är med och skapar elever som både vill läsa och skriva i sitt liv. Vår stora inspiratör till dessa framgångsrika idéer är Anne-Marie Körling; lärare, författare och ständig läsfrämjare.– Anneli Wahlsten & Anki Källman, ABC-huset, Mullsjö kommun

Grundskola årskurs 4-6

Hur hänger poesi och programmering ihop? Elever i Sollentunas skolor har genom samarbete med Makerzone skapat poesi och animerat dikterna animerat med visuell programmering i scratch.  – Maria Franzén och Lisa Eriksson, Makerzone i Sollentuna kommun

Grundskola årskurs 7-9

Det bästa med att få engagera elever i Sustainable Poetry är att de bjuds på att vara en del av ett större sammanhang. När vi läser andras poesi om samma tema så blir det ett tillfälle att ta del av andras tankar och känslor i ord och inspireras. Det bästa för mig som lärare är att även jag får ta del av ett större sammanhang och att de teman som är aktuella inspirerar och väcker min kreativitet. Jag blir utmanad i min lärarroll – att skapa sammanhang för temat som Sustainable Poetry berör. Jag vågar vara modig och ta ut svängarna för att väcka elevernas kreativitet och diktskapande. Tillsammans med eleverna vidgar vi vår värld och samtidigt skapas känslan av att vara en del av den. – Sara Wollin, Lärare Västervångsskolan, Trelleborgs kommun

Gymnasieskola

Dikter är en fantastisk ingång i språket för nyanlända och genom att arbeta med Sustainable Poetry ges eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar kring de komplexa ämnen som de Globala målen handlar om. De teman som Sustainable Poetry lyfter fram är också otroligt tacksamma att integrera i undervisningen. 

I dikter kan eleverna vara friare i sitt skapande och att deras tankar får ett språk som blir texter som betyder något för andra är viktiga byggstenar i erövrandet av ett nytt språk. Att eleverna trots ett begränsat språk kan delta i ett större samtal och ta del av andra elevers tankar i dessa viktiga frågor är oerhört värdefullt för deras tilltro till sin egen förmåga att uttrycka sig och till möjligheterna att kunna påverka. – Johan Sköld, Lärare Forshaga Akademin, Forshaga kommun

Skolbiblioteket som resurs i undervisningen med hållbarhet och poesi

Det som jag verkligen gillar är att vi får jobba kreativt tillsammans med elever och lärare som en naturlig del av undervisningen. […] När eleverna skapar något som är deras eget så finns det en innerlighet – det finns en närvaro som inte alltid finns annars. – Sten Ivarsson, mediatekssamordnare

Gustav Fredlund, skolbibliotekarie, berättar om fördelarna med att koppla ihop skolbibliotektet med Sustainable Poetry: Vi har det läsfrämjande arbetet – genom Sustainable Poetry når vi ut till eleverna; vi kan rekommendera litteratur, diskutera litteratur, få fler elever att läsa. Gustav lyfter även det bildande, kulturella och demokratiska uppdraget – att eleverna får göra sina röster hörda, bidra till utställningar, träffa poeter med mera.