Från pedagogisk idé till innovation för hållbara städer och samhällen

Hållbar stadsutveckling uttrycks genom poesi av ungdomar

Hur vill ungdomar att deras stad ska utvecklas för att bli hållbar och inkluderande? Hur vill de bo i framtiden? Vilka aktiviteter och vilka mötesplatser ska finnas för medborgarna?

Det var frågor som engagerade ungdomar på Söderslättsgymnasiet när Trelleborgs kommun 2017 genomförde arkitekttävlingen “Kuststad 2025” för barn och unga. (Samverkan skola-arbetsliv SSA) Tävlingen gick ut på att barn och unga fick möjlighet att dela tankar och idéer kring hur Kuststad och den nya stadsdelen Sjöstaden kan växa fram och bli hållbar, trygg och inkluderande.

Arkitekttävling lyfter ungas perspektiv

Elever som läste olika programinriktningar på Söderslättsgymnasiet engagerades i utmaningen och genom att utforska poesi föreställde de sig hur Trelleborg kan förvandlas från en hamnstad till en hållbar kuststad. Genom att skapa poesi med utgångspunkt hållbarhetsfrågor (inom ramen för studier i ämnet svenska och svenska som andraspråk) gestaltade de sina tankar och idéer. Inledningsvis utforskades lokal demokrati, hållbar stadsutveckling, däribland mål 11 hållbara städer och samhällen och eleverna fick inblick i det största stadsutvecklingsprojektet i Trelleborgs historia. Parallellt studerade de olika hållbara stadsutvecklingsprojekt i Sverige som vuxit fram de senaste åren.

Samskapande för framtidens Trelleborg – poetisk gestaltning

För att få fart på den kreativa och språkutvecklande processen lyssnade eleverna dels på en intervju med projektledaren för ”Kuststad 2025”, dels gick de på stadsvandring för att känna in området med alla sina sinnen och dels engagerades de i en undervisning med fokus på att lära sig diktandets hantverk. De poetiska bilderna av den nya stadsdelen växte fram genom olika språkutvecklande övningar som satte igång elevernas fantasi. Undervisningssekvenserna skapades utifrån ett designorienterat perspektiv på lärande (Se Glawe & Selander (2021) Innovativ design för lärande) där bland annat följande frågeställning var i fokus; hur kan man genom poesi som uttrycksform och kunskaper om hållbar utveckling förmedla tankar och idéer kring hållbar stadsutveckling? Deras gemensamma kunskapande och individuella diktskrivande mynnade således ut i tävlingsbidraget ”Miljöpoesi” – en diktutställning skapad av unga där arkitektur och kultur möts i det offentliga rummet”.

Genom utmaningen transformerades elevernas nyvunna kunskaper till eget skapande som uttrycktes på ett multimodalt och kreativt sätt. Det var förutom lärorikt ett motiverande inslag för eleverna eftersom det fanns en verklig mottagare utanför skolan. Elevernas tankar och idéer kopplades till ett pågående utvecklingsprojekt i staden och lyftes fram av kommunen. Verkliga utmaningar och mottagare spelar stor roll för elevernas motivation, lärande och utveckling. Genom det här projektet tillägnade sig eleverna värdefulla kunskaper, föreställde sig olika framtidsscenarier och fick vara med och skapa nya framtidsbilder. Lärandet som pågick var utmanande, mångfacetterat och signalerade till eleverna att det är viktigt på riktigt såväl för deras eget lärande som för vår gemensamma framtid på hållbar väg. Det här projektet visar ett konkret sätt att omsätta barnkonventionen i praktiken så väl i skolan som i arbetet med hållbar stadsplanering och stadsutveckling. Det blev startskottet för Sustainable Poetry – en pedagogisk idé som blev en innovation för hållbara städer och samhällen.

Ung medborgardialog – Startskottet för Sustainable Poetry

Sjöstaden av Charlotte, Barn- och fritidsprogrammet

Jag stod på den steniga stranden i Trelleborg

kände sandkornen genom tårna.

Havsvattnet forsade upp mot den nya strandkanten

jag såg ut över horisonten.

Jag såg solen lysa över den nya stadsdelen.

Eleverna prisades och hyllades för sitt poetiska bidrag “Miljöpoesi”- En diktutställning skapad av elever på Söderslättsgymnasiet där arkitektur och kultur möts och förskönar stadsrummet. Sommaren 2017 blev således diktutställningen en del av kommunens medborgarutställning ”Sjöstaden 2025”. Utställningen skildrade ungas tankar och idéer samt engagemang för att bidra till utformningen av det nya stadsrummet – nära havet.

Elevernas miljödikter blev uppskattade av såväl beslutsfattare och tjänstepersoner som medborgare och besökare och fick därefter ingå i ytterligare tre offentliga utställningar i Trelleborg; dels på Trelleborgs bibliotek, dels på Stortorgets sommarutställning (i utomhusmiljö) och dels på Trelleborgs museum i samband med utställningen ”Övre – en stadsdel full av liv – Då – Nu – Framtid” som var en del av stadsutvecklingsarbetet Övre och Stadsparkskvarteren i Trelleborg där en ny levande del av centrum växer fram. Dikterna fick representera framtidsperspektivet i utställningen samt ungas perspektiv.

Förutom att dikterna ingick i flera offentliga utställningar i staden så lyftes exempelvis dikten ”Sydkustens pärla” fram i kommunens hållbarhetsrapport året 2020, likaså i samband med näringslivsfrukosten som arrangerades i anslutning till Trelleborgs första Framtids- och innovationsdag. Då läste hållbarhetsstrategen Anitha Ljung Mias dikt inför publik.

Sydkustens Pärla

Mia, Ekonomiprogrammet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Överväldigande. Det är överväldigande

att se min barndomstad förvandlas

från oslipad diamant till sydkustens pärla.

Palmernas stad. De vajar än

vid havets och landets mötesplats, vid strandkant.

Åt andra sidan radas restauranger,

menyer från världens alla hörn.

Valen är många, finns något för alla.

Staden är grön. Det märks på sätt och vis,

på taken stoltserar solpanel.

Femtiofemte breddgradens furste,

jag älskar dig ännu.

Illustrationen är skapad av Liam Åkeson Rayner, tidigare elev på Söderslättsgymnasiet.

Att lära för livet och för hållbara framtider

Elevernas bidrag i arkitekttävlingen skapade således ett stort mervärde för eleverna, för Söderslättsgymnasiet och för Trelleborgs kommun. Eleverna, som var väldigt nöjda med både lärandet och skapandet, föreslog att vi framöver skulle engagera fler elever i att skapa poesi med utgångspunkt i hållbarhetsfrågor. Deras förslag togs till vara och fick fart på projektet Sustainable Poetry. Kulturen och ungas medskapande behöver, som i detta exempel, finnas med när städer förändras, växer och utvecklas. Om städer och samhällen ska bli inkluderande och hållbara för alla måste det till ett kritiskt förhållningssätt och ett kreativt samskapande. För att hållbara städer och samhällen ska utvecklas och bibehållas behöver också barn och unga engageras och erkännas som aktiva medskapare. Mer om detta finns att läsa i boken Innovativ design för lärande (kap 5) av läraren Maria Glawe och forskaren Staffan Selander. Det som utmärker ett kritiskt literacyarbete är att skapa möjligheter för elever att arbeta med ett textskapande som verkligen betyder något och som verkligen betyder något för dem. […] att se det vardagliga med nya ögon, att få läsa och vara i någon annans skor, att få fokusera på sociala frågor och att få handla och främja social rättvisa (Citat Bergöö & Jönsson, 2012, s. 137. i boken ”Innovativ design för lärande” av Glawe & Selander, 2021, s. 110).

Här är ytterligare två exempel på dikter som ingick i diktutställningen ”Miljöpoesi- en diktutställning skapad av unga där arkitektur och kultur möts i det offentliga rummet:

Gröna Trelleborg

av Josefin, Barn- och fritidsprogrammet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg 

Trelleborg, liten och glad

men inte mycket skog vi har.

Fina träd och fina blad

det är sånt som jag vill ha.

Frisk luft och fågelkvitter

fyller kroppen med härligt fnitter.

Skogen är bra!

Det är definitivt en skog som jag vill ha.

Illustrationen är skapad av Liam Åkeson Rayner, tidigare elev på Söderslättsgymnasiet.

Min dröm om Kuststad 2025

Wille, Samhällsvetenskapliga programmet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Träd pampigt uppradade efter gatans kant

Regn samlas upp för växande grönska

Elektricitet från solpanelerna på höghusets tak 

Luft susar in mellan höghusen med ljud och dofter 

Lustfyllda skratt från badande barn på stranden 

Evenemang lockar boende och turister 

Boenden på höga höjder med utsikt mot horisonten 

Ovanlig arkitektur reser sig mot den fria himlen 

Restauranger som lockar med högre klass

Gator, stora trottoarer, gott om plats för cyklister

Illustrationen är skapad av Liam Åkeson Rayner, tidigare elev på Söderslättsgymnasiet.

Utbildning och lärande för hållbar utveckling – samskapande lokalt, nationellt och internationellt – med stöd av digitala resurser

Sedan projektstarten har Sustainable Poetry fått stor spridning – från Söderslättsgymnasiet till att inkludera barn och unga i förskolor och grundskolor i Trelleborgs kommun. Projektet har även fått spridning utanför Trelleborgs kommun och engagerat barn och unga i förskolor och skolor i flera kommuner.

Därtill har projektet bland annat genom e-Twinning (ett europeiskt samarbetsverktyg på webben för att främja internationalisering i skolan) engagerat barn och unga i förskolan och skolan i olika länder i Europa. Sist men inte minst har projektet genom samverkan med olika samhällsaktörer nått utanför Europas gränser, bland annat i Ghana genom 7M Project. Genom Co-Creation (samskapande utvecklingsprocesser) med stöd av digitala resurser har projektet resulterat i ett poetiskt innovationsäventyr som ständigt växer. Det innebär att fler barn och unga får lära sig om hållbar utveckling och samtidigt upptäcka poesin som verktyg för att göra sina röster hörda – för hållbara framtider.