Från idé till innovation

Arkitekttävling som lyfter ungas perspektiv

Hur vill ungdomar att deras stad ska utvecklas för att bli hållbar och inkluderande? Hur vill de bo i framtiden? Vilka aktiviteter och vilka mötesplatser ska finnas för medborgarna? Det var några av frågorna som engagerade ungdomar på Söderslättsgymnasiet när Trelleborgs kommun 2017 genomförde arkitekttävlingen “Kuststad 2025” för barn och unga. Tävlingen gick ut på att barn och unga fick möjlighet att dela tankar och idéer hur den nya stadsdelen ”Sjöstaden” kan växa fram och bli hållbar och inkluderande.

Elever (som läste olika programinriktningar) på Söderslättsgymnasiet engagerades i utmaningen och visualiserade hur Trelleborg kan förvandlas från en hamnstad till en inkluderande och hållbar kuststad. Genom att skapa poesi med utgångspunkt hållbarhetsfrågor (inom ramen för studier i ämnet svenska och svenska som andraspråk) förmedlade de sina tankar och idéer. Inledningsvis utforskades vad lokal demokrati är och eleverna fick kännedom om det största stadsutvecklingsprojektet i Trelleborgs historia. Parallellt lärde de sig mer om de globala målen för hållbar utveckling, däribland mål 11 hållbara städer och samhällen, samt fick kunskap om andra hållbara stadsutvecklingsprojekt i Sverige som vuxit fram de senaste åren.

Samskapande av framtidens Trelleborg – poetisk gestaltning

För att få fart på den kreativa och språkutvecklande processen fick eleverna dels lyssna till en intervju med projektledaren för ”Kuststad 2025”, dels gå på stadsvandring för att känna in området med alla sina sinnen och dels engageras i en undervisning med fokus på att lära sig mer om diktandets hantverk. De poetiska bilderna av den nya stadsdelen växte fram genom olika språkutvecklande övningar som satte igång elevernas fantasi. Undervisningssekvenserna skapades utifrån ett designorienterat perspektiv på lärande (Se Glawe & Selander (2021) Innovativ design för lärande) där bland annat följande frågeställning var i fokus; hur kan man genom poesi som uttrycksform och kunskaper om hållbar utveckling förmedla tankar och idéer kring hållbar stadsutveckling? Deras gemensamma kunskapande och individuella diktskrivande mynnade således ut i tävlingsbidraget ”Miljöpoesi” – en diktutställning skapad av unga där arkitektur och kultur möts i det offentliga rummet”.

Genom utmaningen transformerades elevernas nyvunna kunskaper till eget skapande som uttrycktes på ett multimodalt och kreativt sätt. Det var, förutom lärorikt, ett motiverande inslag för eleverna bland annat eftersom det fanns en verklig mottagare utanför skolan. Verkliga utmaningar och mottagare spelar stor roll för elevernas motivation, lärande och utveckling. Lärandet är utmanande, mångfacetterat och signalerar till eleverna att det är värdefullt och berikande för så väl deras eget lärande och utveckling som för vår gemensamma framtid på hållbar väg. Det här är ett konkret sätt att omsätta barnkonventionen i praktiken så väl i skolan som i stadsplanering och stadsutveckling.

Ung medborgardialog – Startskottet för Sustainable Poetry

Sjöstaden av Charlotte, Barn- och fritidsprogrammet

Jag stod på den steniga stranden i Trelleborg

kunde känna sandkornen genom tårna.

Havsvattnet forsade upp mot nya strandkanten

jag såg ut över horisonten.

Jag såg solen lysa över den nya stadsdelen.

Eleverna prisades och hyllades för sitt poetiska bidrag “Miljöpoesi”- En diktutställning skapad av unga där arkitektur och kultur möts i det offentliga rummet. Sommaren 2017 blev diktutställningen en del av kommunens medborgarutställning ”Sjöstaden 2025”. Utställningen skildrade ungas tankar och idéer samt engagemang för att bidra till utformningen av stadens gemensamma rum – nära havet. Deras miljödikter blev uppskattade av såväl beslutsfattare och tjänstepersoner som medborgare och besökare och fick därefter ingå i ytterligare tre offentliga utställningar i Trelleborg; dels på Trelleborgs bibliotek, dels på Stortorgets sommarutställning (i utomhusmiljö) och dels på Trelleborgs museum i samband med utställningen ”Övre – en stadsdel full av liv – Då – Nu – Framtid” som var en del av stadsutvecklingsarbetet Övre och Stadsparkskvarteren i Trelleborg där en ny levande del av centrum växer fram. Dikterna fick representera framtidsperspektivet i utställningen samt ungas perspektiv. Förutom att dikterna ingick i flera offentliga utställningar i staden så lyftes exempelvis dikten ”Sydkustens pärla” fram i kommunens hållbarhetsrapport året 2020, likaså i samband med näringslivsfrukosten som arrangerades i anslutning till Trelleborgs första Framtids- och innovationsdag. Då läste hållbarhetsstrategen Anitha Ljung Mias dikt inför publik.

Gröna Trelleborg

av Josefin, Barn- och fritidsprogrammet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg 

Trelleborg, liten och glad

men inte mycket skog vi har.

Fina träd och fina blad

det är sånt som jag vill ha.

Frisk luft och fågelkvitter

fyller kroppen med härligt fnitter.

Skogen är bra!

Det är definitivt en skog som jag vill ha.

Att lära för livet och för en hållbar framtid

Elevernas bidrag i arkitekttävlingen skapade ett stort mervärde för eleverna, för skolan och samtidigt för Trelleborgs kommun. Eleverna, som var väldigt nöjda med sin insats, föreslog att vi framöver skulle engagera fler elever i att skapa poesi med utgångspunkt i hållbarhetsfrågor. Deras idé togs till vara och blev startskottet för projektet Sustainable Poetry. Kulturen och ungas medskapande behöver som i detta exempel finnas med när städer förändras och växer. Och om städerna ska bli inkluderande och hållbara för alla måste det till ett kritiskt förhållningssätt. För att hållbara städer och samhällen ska utvecklas och bibehållas behöver också barn och unga engageras och erkännas som medskapare. Det här exemplet finns även att ta del av i kapitel 5 i boken ”Innovativ design för lärande” av läraren Maria Glawe och forskaren Staffan Selander. Det som utmärker ett kritiskt literacyarbete är att skapa möjligheter för elever att arbeta med ett textskapande som verkligen betyder något och som verkligen betyder något för dem. […] att se det vardagliga med nya ögon, att få läsa och vara i någon annans skor, att få fokusera på sociala frågor och att få handla och främja social rättvisa (Citat Bergöö & Jönsson, 2012, s. 137. i boken ”Innovativ design för lärande” av Glawe & Selander, 2021, s. 110).

Här är ytterligare två exempel på dikter som ingick i diktutställningen ”Miljöpoesi- en diktutställning skapad av unga där arkitektur och kultur möts i det offentliga rummet”. Illustrationerna är skapade av Liam Åkeson Rayner, tidigare elev på Söderslättsgymnasiet.

Min dröm om Kuststad 2025

Wille, Samhällsvetenskapliga programmet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Träd pampigt uppradade efter gatans kant

Regn samlas upp för växande grönska

Elektricitet från solpanelerna på höghusets tak 

Luft susar in mellan höghusen med ljud och dofter 

Lustfyllda skratt från badande barn på stranden 

Evenemang lockar boende och turister 

Boenden på höga höjder med utsikt mot horisonten 

Ovanlig arkitektur reser sig mot den fria himlen 

Restauranger som lockar med högre klass

Gator, stora trottoarer, gott om plats för cyklister

Sydkustens Pärla

Mia, Ekonomiprogrammet, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Överväldigande. Det är överväldigande

att se min barndomsstad förvandlas,

från oslipad diamant till sydkustens pärla.

Palmernas stad. De vajar än

vid havets och landets mötesplats, vid strandkant.

Åt andra sidan radas restauranger,

menyer från världens alla hörn.

Valen är många, finns något för alla.

Staden är grön. Det märks på sätt och vis,

på taken stoltserar solpanel.

Femtiofemte breddgradens furste, 

jag älskar dig ännu.

Lärande för hållbar utveckling – samskapande lokalt, nationellt och internationellt – med stöd av digitala resurser

Sedan projektstarten har poesiskapandet letat sig vidare från Söderslättsgymnasiet till att inkludera barn och unga i förskolor och grundskolor i Trelleborgs kommun. Projektet har även skapat möjligheter för förskolor och skolor i olika kommuner att bli medskapare. Därtill har projektet bland annat genom E-Twinning (ett europeiskt samarbetsverktyg på webben för att främja internationalisering i skolan) engagerat barn och unga i förskolan och skolan i olika länder i Europa. Sist men inte minst har projektet genom samverkan med olika samhällsaktörer nått utanför Europas gränser. Genom Co-Creation = samskapande utvecklingsprocesser med stöd av digitala resurser har resulterat i ett poetiskt innovationsäventyr som ständigt växer. Det innebär att fler barn och unga får lära sig om hållbar utveckling och samtidigt upptäcka poesin som verktyg för att göra sina röster hörda – för en hållbar framtid.