Skolbibliotek som pedagogisk resurs

“Skolbiblioteket ska enligt läroplanen användas i undervisningen bland annat för att stärka elevernas språkliga förmåga. Genom att erbjuda en stimulerande miljö och ett varierat och relevant utbud av medier kan skolbibliotek stödja läsundervisningen och skolans bildningsuppdrag såväl som undervisningen i stort” (Läsfrämjande och bildning – Skolverket).

I projektet samskapar skolbibliotekarier och lärare för att bidra till elevernas språkliga förmåga och för ett hållbart nyttjande av skolbiblioteken. I den här filmen “Afternoon Tea” med Staffan Taylor (entreprenör, moderator och professionell drömmare) berättar Sten Ivarsson, mediatekssamordnare och Gustav Fredlund, skolbibliotekarie på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg, om skolbibliotekets roll i Sustainable Poetry – om möjligheterna att integrera skolbiblioteket som en berikande resurs i arbetet med poesiutmaningen i undervisningen.

Hur väcker vi barns och ungas läsengagemang?

Så här berättar en elev på barn och fritidsprogrammet om mötet med Instapoesi som fick fart på hennes läsengagemang; “Denna boken fick jag först syn på under min svensklektion och jag föll direkt! Den har så många kloka och bra ord, fina budskap som alla kan relatera till på ett eller annat sätt. Det finns en text för alla i boken. Boken är mitt lilla lyckorus och jag hoppas att denna bok kan bli någon annans också.”

En viktig del i arbetet med poesiutmaningen är att väcka barns och ungas läsengagemang och nyfikenheten att läsa poesi. I filmerna tipsar skolbibliotekerierna om poesiböcker att läsa i samband med läslovet:

Sten Ivarsson, mediateksamordanre på Söderslättsgymnasiet, tipsar om poesiböcker i samband med läslovet. Bland annat den populära boken “Mjölk och honung” av instapoeten Rupi Kaur.

Hanna Sällström, skolbibliotekarie i skolbibliotekarieenheten i Trelleborg läser dikter och ger intressanta boktips inför läslovet.