Lärande för hållbar utveckling

Hur kan ”treorna” rädda träden och grönområden i våra städer?

Pojkar som studerar på bygg- och anläggningsprogrammet (åk 1 och 2) på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg har undersökt cirkulärt byggande inom ramen för svenskundervisningen bland annat genom att läsa och granska artiklar, genomföra intervjuer i närsamhället och skriva reportage. Som en del i arbetet har de närmat sig och utforskat 3-30-300 regeln dels genom att läsa artiklar och skriva utredande texter, dels genom att gå stadsvandring med landskapsarkitekt och parkchef Mark Huisman och dels genom att skapa poesi utifrån Black Out Poetry – metoden med utgångspunkt i deras utredande texter. Följande fråga fick fart på elevernas nyfikenhet och motivation; Hur kan vi skapa mer hållbara och levande stadsmiljöer genom trädplantering och cirkulärt byggande och vilken betydelse har 3-30-300-regeln?

Finns det en trädstrategi i kommunen och hur hänger det ihop med hur vi bygger framtidens hållbara bostäder?

Det visade sig att pojkarna fick helt nya lärandeupplevelser genom att lära sig om cirkulärt byggande och skriva utredande texter och att re-designa dessa till poesi. Inom ramen för deras utbildning ska de få kunskaper om hållbara material, energieffektivitet, återvinning och återbruk, samt hur man kan minska klimatpåverkan inom byggsektorn. Undervisning för hållbar utveckling handlar om komplexa frågor utan enkla svar och präglas av att vara kreativ och verklighetsnära.

Pojkarna (BA, åk 2) som läste kursen svenska 2 arbetade med de utredande texterna som sedan lämnades över till pojkarna (BA, åk 1) som läste kursen svenska 1. De fick i sin tur läsa och undersöka 3- 30-300-regeln samt genom Black Out Poetry – metoden omskapa elevtexterna till poetiska konstverk där betydelsebärande ord och bild samspelar. Under processen riktades fokus mot klimatanpassning, bland annat om hur träd, parker och grönområden påverkar hälsa, välbefinnande och hållbar stadsutveckling. Detta ingick i det övergripande tema vi arbetat med inom Sustainable Poetry under läsåret; ”Ömsesidighet – Lärande, hälsa och välbefinnande som drivkraft för hållbar samhällsutveckling”. Som inspiration och ytterligare källa i utredningsarbetet av 3-30-300-regeln för hållbara städer fick eleverna som skrev utredande texter gå på stadsvandring med Mark Huisman, landskapsarkitekt och parkchef i Trelleborgs kommun.

Stadsvandring i Trelleborg. Mark Huisman står på Stortorget i Trelleborg och berättar för eleverna om betydelsen av 3-30 300-regeln för utvecklandet av hållbara städer.

”Idag har vi varit ute på en promenad. Mark som är expert på 3 30 300 regeln berättar varför det är viktigt med träden och växtligheterna. Det var väldigt bra att vara ute och lära sig.” – Elev på BA, åk 2

Elevernas kunskapande och kreativa samskapande mynnade bland annat ut i ett bidrag till stadsutställningen ”Vision Stortorget och Stadsparken – ungas perspektiv” som under sommaren finns att ta del av i närheten av Stortorget i Trelleborg. I september vandrar utställningen vidare in i Stadsparken och blir en del av innehållet i Hållbarhetsdagen som genomförs i Trelleborg den 20 september.

Det här är ett sätt att ta tillvara på elevernas kunskapande i skolan och integrera det i berättelsen om framtidens Trelleborg. När lärande för hållbar utveckling genomsyrar utbildningen i skolan signalerar vi till eleverna att det här inte är isolerade skolfrågor. Det är frågor som berör oss alla och livet i stort – med ett fokus på samskapandet av en hållbar framtid.

Illustratör: Nikki Schmidt som tolkat elevernas dikter och konstverk.

Genom ett lärande för hållbar utveckling som genomsyrar elevernas kurser i svenska har eleverna ökat förståelsen för byggindustrins roll i samhällets hållbarhetsarbete och samtidigt utvecklat kunskaper och förmågor inom ämnet svenska. Dessutom har de tillsammans skapat något av värde för medborgare och besökare i Trelleborgs kommun. Möjligheten har skapats genom samskapande mellan skola, föreningar (Sustainable Poetry och Sköna Trelleborg) näringsidkare (Citysamverkan) och Tryggare Trelleborg – fokusområden: barn och ungas delaktighet och meningsfull fritid.