Akvarellmålning, kodning och poesi, hämtdikter, naturupplevelser, digitala verktyg… Inspireras av ett kreativt och lustfyllt arbete som är meningsfullt och engagerande för eleverna. I filmklippet berättar Maria Franzén på Ängbyskolan i Knivsta hur hon lyfter in de globala målen i undervisningen, släpper loss kreativiteten och skapar poesi för en hållbar framtid tillsammans med sina elever i årskurs 4 och 6.
Att vara kreativ i klassrummet har blivit enklare tack vare tillgången till digitala verktyg. I en språklig kontext är det lätt att likställa kreativitet med att kunna och våga leka med ord för att skapa betydelse eller känsla.
Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen? – Lärportalen, Digital kompetens
Hämtdikter, ett utmärkt sätt att öva poesi, flytta ut undervisningen, samarbeta och dokumentera med digitala verktyg…Älskart!
Maria franzén, Förstelärare Ängbyskolan i Knivsta
Läs mer om kodning och poesi i bildsalen: Kodning och poesi – hur hänger det ihop?