Den 21 mars – är det en helt vanlig tisdag för våra barn och unga runtom i världen? – Så klart inte! – Det är World Poetry Day – en för många ovanlig dag som bör uppmärksammas och hyllas. På tavlan läser medskaparna; ”När dikten kommer till dig var beredd.”
Orden är hämtade ur Brita af Geijerstams dikt ”När dikten kommer till dig” som inleder den fantastiska poesiantologin ”En bro av poesi” utgiven av Svenska Akademin. Idén och urvalet av dikter står Ann Boglind (Göteborgs universitet) och Anna Nordlund (Uppsala universitet) för. De har också skrivit artikeln ”Låt dikten komma till oss! Poesi och poesididaktik genom hela grundskolan”, som handlar om hur lärare på kreativa och lustfyllda sätt kan väcka elevernas nyfikenhet och intresse för poesi i undervisningen (Läs vidare: Skolverkets Lärportal).
Vad betyder det egentligen att vara beredd på dikten som kommer? Vad betyder det att öppna sina sinnen? Hur gör man då? Vet barn och unga det?Och är det en tillräckligt trygg miljö för att dela sina tankar och känslor? Och en annan viktig fråga att ställa sig som lärare – finns det tid och utrymme för det eftertänksamma i en skolsamtid som kännetecknas av mätbarhetens hysteri?
Tänk vilken magisk kraft rätt valda ord har och i rätt sammanhang – att några få ord på tavlan kan öppna upp för det oväntade i utbildningen och bildningsäventyret som alla lärare förväntas ta alla barn och unga på genom alla skolstadier – förskolan, grundskolan och gymnasiet. Genom att göra det lägger vi grunden för det livslånga lärandet och öppnar upp möjligheter för att tillsammans med barn och unga som medskapare skapa en gemensam berättelse om samtiden och framtiden. Vi har, som Sverker Sörlin uttrycker det i boken ”Till bildningens försvar – Den svåra konsten att veta tillsammans”, ”mer kunskap än någonsin – men vi vet allt mindre tillsammans”.
Läs, samtala och skapa och dela poesi under Världspoesidagen
I poesiskatten ”En bro av poesi” går det att finna dikter som kan inspirera barn och unga till att skapa poesi för en hållbar framtid, exempelvis Angår det dej kanske? som passar bra att utgå ifrån i samband med att ni utforskar de globala målen och samskapandet av en hållbar framtid. I handledningen, som bokens redaktörer Ann Boglind och Anna Nordlund tagit fram, finns förslag på frågor att samtala utifrån, exempelvis: Hur gör vi när vi bryr oss om varandra och när vi bryr oss om världen? Hur blir det när vi inte gör det? Frågorna i dikten leder eleverna till att vidga perspektivet från det snävt individuella till det kollektiva, och till insikten att vi gemensamt bär ansvaret för ‘hur det ska bli i världen‘ (Läs mer på Litteraturbanken). I handledningen ges också förslag på att koppla samman dikten med Gustaf Frödings dikt Världens gång, förslagsvis att samtala om situationer i vardagen där vi kan bidra till att göra något bättre, men väljer att inte engagera oss. Kanske vill man göra något, men vågar inte? Kanske vill man göra något, men vet inte hur? Ytterligare två dikter som kan inspirera barn och unga att skapa poesi för en hållbar framtid under Världspoesidagen och framåt är Dina händer av Jila Mossaed och Jag längtar hem av Verner von Heidenstam. I handledningen ingår de i ett tema om flytt och flykt. Lyft in den globala dimensionen i undervisningen – vad händer i världen just nu? och vad tänker barn och unga om framtiden? Samskapa hopp och framtidstro!
Animerade och dramatiserade dikter
UR har tagit fram 10 animerade och dramatiserade dikter ur antologin. Tanken är att de ska fungera som en igångsättare för poesiarbetet i undervisningen i förskolan och åk 1-3. De kan också fungera som inspiration för barnen när de skapar egna multimodala dikter. Till dessa animerade och dramatiserade dikter finns också en lärarhandledning En bro av poesi – Lärarhandledning som innehåller inspiration och många bra exempel för att jobba med dikterna i undervisningen, exempelvis så nämns Sustainable Poetry som ett exempel på hur dikterna kan användas som utgångspunkt för vidare meningsfull undervisning som lyfter barns och ungas röster för en hållbar framtid. Här kan ni läsa mer om hur lärarna Anneli Wahlsten och Anki Källman, som skapat lärarhandledningen, arbetar med Sustainable Poetry i sin undervisning: Det kommer att beröra oss alla och Dikten öppnar våra tankar och känslor.
Vi återvänder till Sjöstrands dikt Angår det dej kanske? som öppnar upp för att tillsammans med eleverna fundera på vad som helst, på dej och mej och världen och livet. I texten som handlar om Ingrid Sjöstrands författarskap och verk publicerad på Litteraturbanken står det vidare att hennes poesi för barn kallas för “fundror”, vilket sammanför orden fundera och undra. En enkel, lekfull, finurlig form som passar bra för att dela funderingar kring hur vi vill leva våra liv och hur vi kan bidra till en hållbar framtid. Angår vi varandra kanske? Låter vi dessutom idéhistorikern Sverker Sörlins tankar om den ”svåra konsten att veta tillsammans” influera, så kan vi utbilda och bilda ”kunnigare människor som vill bidra till ett mer klokare samhälle och den etiska miljö som vi lever i. Bildning bidrar till att hålla samhället samman. Vi behöver veta mer tillsammans.” (s. 212).
Orden på tavlan som inramar Världspoesidagen och ger medskaparna ”fundror”; ”När dikten kommer till dig var beredd” signalerar att dikter vill bli både hörda och sedda och att det är viktigt att öppna sina sinnen för att ta emot dem. ”Öppenhet och nyfikenhet är det viktigaste i mötet med poesi, precis som i mötet med en annan människa, skriver Boglind & Nordlund. […] Fira Världspoesidagen i gemenskap. Låt dikten komma till dig och dina elever!” (Boglind & Nordlund (2021) Låt dikten komma till oss! Poesi och poesididaktik genom hela grundskolan. Skolverket, Lärportalen).
