“Sommarregnets sorl – från fragment till dikt”

Förra läsåret skrev Ingrid Rosén, åk 5 på Futuraskolan International, dikten “Vårt vatten”. Den blev ett av juryns utvalda bidrag och finns numera att läsa i poesiantologin  “Tankar om demokratins framtid av barn och unga.” I inlägget “Vårt vatten” är det också möjlighet att ta del av POP UP POETRY – dvs, lyssna till Ingrid som läser sin egen dikt.

WWF har en hälsofrämjande och kunskapshöjande poesiaktivitet som berör just vatten – “en grundförutsättning för allt levande på jorden, och därmed också en förutsättning för människors hälsa och en hållbar utveckling.” (Se globala målen) Tanken är att eleverna får testa på att skriva dikter från fragment som handlar om vatten. I följande instruktion “Från fragment till dikt” finns arbetsprocessens tre steg som bland annat innehåller en halvtimmes promenad där eleverna kan samla intryck med alla sina sinnen. “Fysisk aktivitet ökar kreativiteten, enligt författaren och läkaren Anders Hansen.”

Att skriva utifrån fragment-teknik är ett sätt att få igång fantasin och skaparkraften, dessutom kan fragmenten tolkas utifrån olika perspektiv. Här är ett exempel: “Sommarregnets sorl” av Gustav Fröding används som fragment till en dikt:

Bilder WWF