Projektet Sustainable Poetry öppnar även upp för ett globalt samskapande, vilket innebär att barn och unga från olika delar av världen kan mötas och skapa poesi med utgångspunkt i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Genom att nyttja digitaliseringens möjligheter skapas rum för lärande bortom tid och rum samt det som efterfrågas i våra läroplaner; “att rusta eleverna för ett samhälle med allt tätare kontakter över nations- och kulturgränser” och att främja och stärka språklig mångfald.
En internationell dimension i undervisningen
Under ett antal år har elever på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg och elever på Uzicka Gimnazija i Serbien samarbetat inom projektet. Bland annat genom att projektet är en del av E-Twinning (Det är ett europeiskt samarbetsverktyg på webben för att främja internationalisering). De har brevväxlat, delat undervisningsupplevelser och dikter med varandra samt deltagit i POP UP POETRY i samband med Världspoesidagen som firas globalt den 21 mars varje år. I år är temat hälsa, välbefinnande och hållbarhet och eleverna är i full gång med att skicka hälsningar till varandra och dela med sig av sitt lärande och de dikter de skapat. I det här inlägget berättas om hur eleverna på Uzicka gimnazija skapat “Alphabet of Friendship poem” – vänskapsdikter med utgångspunkt i alfabetet.
Tema VÄNSKAP
Att få uppleva vänskap är hälsofrämjande om något och i skolan har vi möjlighet att främja och stärka just vänskap, bland annat genom att läsa, samtala och göra aktiviteter tillsammans som stärker vänskap, till exempel som eleverna på Uzicka gimnazija gjort med Sustainable Poetry. Det är viktigt att barn och unga får utforska och dela tankar med varandra exempelvis kring hur en bra vän är, olika typer av vänskap och hur internet kan underlätta för många att få vänner. Det blir då naturligt att också beröra hur det känns att inte ha en vän och tyvärr om tråkiga saker som de kan utsättas för på nätet. De har genom poesiskapandet möjlighet att göra sina röster hörda och därmed klä sina tankar och känslor i ord. I ett sådant arbete är det intressant att lyfta fram deras tankar dels med utgångspunkt i deras egna erfarenheter, dels genom skönlitteraturen, musiken, konsten osv. Kanske kan en låt som “Dör för dig” av Danny Saucedo vara en ingång till temat eller dikter, till exempel den här av instapoeten Rupi Kaur:
när världen kraschat vid dina fötter
här det okej att låta andra
hjälpa till att plocka upp skärvorna
vi som delade din glädje
när allt gick bra för dig
kan inte göra mindre än att
också dela din smärta
I läroboken “Liber Svenska 7-9” av Erik Sandberg finns ett helt kapitel om tema vänskap. Det innehåller texter och övningar som kan användas i undervisningen.
Elevernas vänskapsdikter
I elevernas “Alphabet of Friendship poem” framgår deras tankar om hur en god vän är. De har gjort dikterna tillsammans, vilket är ett sätt att både lära sig om vänskap och att praktisera det tillsammans.
Lärarens design för lärande
Här har läraren Svetlana Gavrilovic på Uzicka gimnazija delat med sig av undervisningsdesignen som mynnat ut i dessa fina vänskapsdikter.
Lesson plan: The Alphabet of Friendship
Level: intermediate +
Time: 45 minutes
Materials: blank sheets of paper, blackboard/interactive whiteboard
Step 1 – warm-up (5 min)
Students have 1 minute to finish the following sentence and write a simple definition of a friend.
- A friend is someone who …
Then they read their sentences and comment on them.
Step 2 – discussion (10 min)
Teacher writes the following quotes on friendship and students say whether they agree or disagree with them and why.
- A friend is someone who knows everything about you and still likes you.
- The best mirror you can have is an old friend.
- A friend who understands your tears is much more valuable than a lot of friends who only know your smile.
- We weren’t sisters [or brothers] by birth, but we knew from the start…fate brought us together to be sisters [or brothers] by heart.
Step 3 – discussion (10 min)
In pairs, students talk about their own friends, who they are, when and how they met, what kind of people they are, what makes them good friends, what they do together, whether they ever fall out with each other and how they make up, why they are important to them, etc.
Step 4 – poetry writing (20 min)
Students work in groups of four and write a poem describing a good friend. They are given blank sheets of paper and asked to write the title of the poem at the top of the page and the letters of the alphabet below it.
Option 1: students write a list of adjectives describing the qualities of a good friend.
A good friend is
Ageless
Brave
Caring
Devoted
Option 2: students write a list of verbs/activities that are typical of a good friend.
A good friend
Admires you
Believes in you
Cares for you
Does everything for you
Option 3: students use nouns which describe qualities of a good friend.
A good friend is your
Admirer
Buddy
Counterpart
Diamond
With difficult letters, students can consult a dictionary.
Peer Response
Finally, students read and comment on each other’s poems, they suggest some more ideas for different letters of the alphabet, they choose the best poem, the funniest one, etc.
Att skriva vänskapsdikter kan bli en lärorik och rolig aktivitet inför Alla ❤️ dag. Ni kan slå två flugor i en smäll – skapa vänskapsdikter som både blir en gåva till någon och som bidrag till årets poesiantologi “Ömsesidighet” och poesiutställning på skolan i samband med Världspoesidagen. Den 10 februari är sista dagen att lämna in dikter till juryn.
Blir du nyfiken på internationaliseringsprojekt i skolan? Lyssna till Emelie Hahn som är eTwinning ambassadör för UHR.
Lycka till med diktandet!