“Bokattack” som läsfrämjande insats

Elever på bygg- och anläggningsprogrammet på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg fick den här veckan uppleva “Bokattack” – som läsfrämjande insats. Skolbibliotekarierna Erna och Sten överraskade eleverna genom att besöka undervisningen (två olika klasser) för ett kortare bokprat kring fyra utvalda boktitlar. Böckerna kopplas ihop med årets tema i Sustainable Poetry – Ömsesidighet – hälsa, välbefinnande och hållbarhet.

Skolbibliotekarierna tipsade om böckerna genom att berätta kort om handlingen och läsa ett utdrag ur böckerna. De berättade också att böckerna finns för utlåning i mediateken. Boktipsen väckte nyfikenhet och intresse – även hos elever som väljer att inte läsa böcker.

Den första boken som presensterades av Erna var “Allt ingen sa” av fotbollsspelaren Richard Magyar. En berättelse om att leva proffslivet och samtidigt att jobba med sig själv och inte tappa bort sig själv på vägen. Boken innehåller också tips på hur man kan hantera en dålig självbild. Erna läste ett utdrag ur boken och eleverna lyssnade med stor uppmärksamhet.

“Så länge jag kan minnas har jag varit en känslig och ömtålig person. Jag har alltid känt väldigt mycket. När jag som barn fick min första fotboll klistrade jag på ett plåster varje gång jag sparkade på den.” (s. 9)

“Jag tyckte hennes boktips var intressanta.” – elev, BA22

Den andra boken Erna presenterade var “Vi borde vara lyckliga – Ångestpodden” av Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg. I boken ställer de sig frågan; “Dagens unga vuxna har kallats för ‘Generation ångest’ – hur kan det ha blivit så?” Den psykiska ohälsan bland ungdomar ökar – depression, självmordstankar och ätstörningar tillhör vardagen för många ungdomar idag. Boken innehåller också en hel del livsråd.

Sten berättade om boken “Vad som än står – fotboll – familjen- våldet” (tecknad serie) av Cyril Hellman och Peter Bergting som handlar om en nära skildring av en våldsam fotbollssupporters liv, om supportergäng och fotbollsfirmor. Det är en bok som berör manliga relationer och manligt våld, relationer och familjeliv.

“Sten kom också och pratade lite och han gjorde en bokattack och det var intressant att lyssna på och få lite boktips även om jag inte läser böcker.” – elev, BA21

Det fjärde och sista boktipset presenterat av Sten handlar om rapparen Sebbe Staxx och hans livsresa. Ett liv som började tufft med mobbning i skolan och därefter kriminalitet och drogproblem. Räddningen blev musiken – genom den berättade han om livet i orten med droger, kriminalitet och utanförskap. Boken öppnar för samtal om hur uppväxten kan påverka barn och hur det är möjligt att ta makten över sitt eget liv.

“När man skiter i sitt eget liv, så är det svårt att bry sig om andra. […] Jag bröt ihop fullständigt. ‘Vad är det för jävla liv jag lever?’ liksom.” (s. 80-81)

Skolbiblioteket som en naturlig del i undervisningen

Ett bra skolbibliotek – där ledning, lärare och bibliotekarie arbetar tillsammans – gynnar elevernas läsutveckling och informationskompetens. – GÄRDEN, C (2017) SKOLBIBLIOTEKETS ROLL FÖR ELEVERS LÄRANDE

Bokattack är ett exempel på hur skolbiblioteket kan användas som pedagogisk resurs i undervisningen. Förutom det läsfrämjande perspektivet så kan skolbiblioteket bidra till elevernas måluppfyllelse och verka för kultur, litteratur och bildning i större bemärkelse (Läs Skolverket “Organisera för skolbibliotek i undervisningen”).

Mediateket på Söderslättsgymnasiet har tilldelats utmärkelsen “Skolbibliotek i världsklass” flera år i rad och har dessutom tilldelats utmärkelsen årets bibliotek bland annat för deras kreativa medskapande i Sustainable Poetry; Här får varje elev en både lärande och utvecklande upplevelse för hela livet.”