
Poesin är en av de få uttrycksformer som är tillgänglig för alla och är i många fall en kraft som ger styrka till förändring. Låt internationella poesidagen bli en årlig manifestation till rätten för människor att uttrycka sina tankar och åsikter. – Mats Söderlund, författare och poet
Var med och skala upp engagemanget!
Världspoesidagen är en gemensam poesidag och finalen för alla medskapare i Sustainable Poetry. Tillsammans skapar vi plats för barns och ungas tankar, känslor och drömmar. Genom att läsa, skriva och dela poesi gör vi deras röster hörda – i klassrum, på torg, i digitala rum och i hela samhället. Världspoesidagen, instiftad av UNESCO, påminner oss om poesins kraft att förändra, förena och inspirera.

Låt oss använda orden för att skapa engagemang för en hållbar framtid. Häng med på poesiäventyret – varje röst räknas – varje vers kan göra skillnad.
Hur vill ni fira Världspoesidagen?
Det finns många sätt att fira Världspoesidagen – från små ögonblick i klassrummet till större publika arrangemang. Inom projektet finns många exempel att inspireras av, till exempel i Trelleborg arrangeras den återkommande poesifestivalen och i Mullsjö tar barnen över gångbron till centralstationen med hållbar poesi. Ett annat inspirerande exempel är poesipromenader i Sollentuna som lockar barn, unga och vuxna till poetisk rörelseglädje under Världspoesidagen. Alla medskapare uppmuntras även att vara med i Pop Up Poetry!
Poesin tar plats överallt – i skolan, i staden, i hjärtat
Arbetet med poesiutmaningen och firandet av Världspoesidagen kan bli en viktig del av skolans demokrati- och värdegrundsarbete. När barn och unga ges utrymme att medskapa dagen stärks både deras röst och känslan av att de kan vara med och påverka. Varje förskola eller skola har möjlighet att forma firandet utifrån sina lokala förutsättningar. Det kan handla om att bjuda in till poesifrukost, öppna scen-framträdanden, skapa poesipromenader eller att involvera barn och unga i att skriva och dela dikter på flera språk. Kreativt samskapande är en viktig nyckel. Ett naturligt första steg är att samarbeta med skolbiblioteket. Andra möjliga samarbetspartners är stadens bibliotek, författare, kulturpedagoger och kulturskolan. Kanske finns det lokala scenkonstaktörer, teatergrupper eller musikskolor som vill vara med och tolka poesi genom ljud, rörelse eller bild? Ungdomar kan exempelvis hålla i poesiverkstäder för yngre barn eller möta förtroendevalda i ett poetiskt rådslag?

Samarbeten kan också knytas med olika förvaltningar i kommunen, föreningar, museum, studieförbund, organisationer och näringsliv. Kanske vill en lokal bokhandel vara med och arrangera en poesihörna?
Även vårdnadshavare och andra i lokalsamhället kan bjudas in – exempelvis till poesivandringar, poesiutställningar eller offentliga uppläsningar på bibliotek, i köpcentrum eller på äldreboenden. På så sätt blir Världspoesidagen en bro mellan skolan och det omgivande samhället – och en arena för kreativt demokratiarbete där barns och ungas röster får höras, ta plats och lämna avtryck i samhället.

Takpoesi på Världspoesidagen – Barn och unga inledde poesifestivalen i Trelleborg med poesiläsning på taket till Trelleborgs museum. Deras hoppfulla ord ekade över Stortorget där stadens invånare i olika åldrar samlats för att lyssna.