Lärande för hållbar utveckling

Kärlek för en hållbar framtid – Inspirationsfilm

Germund Sellgren, pedagog, författare, utbildare inom LHU samt tidigare projektkoordinator på WWF, har skapat läsårets inspirationsfilm som handlar om vår relation till naturen. Många människor blir glada och lugna av naturen – en blomma som slår ut eller en fjäril som landar nära. Vissa säger: ”Skogen är min kyrka.” Forskning visar att naturen kan göra oss friskare. Bara att titta ut genom ett fönster och se träd eller grönska kan hjälpa människor att må bättre.

Se filmen ”Kärlek för en hållbar framtid” – och samtala, använd EPA- metoden, vilket är en samtalsmodell där eleverna reflekterar enskilt, sedan diskuterar de parvis och därefter delas tankar med alla.

  • Vilken del tyckte du bäst om? Varför?
  • Vilken känsla får du i kroppen när du ser filmen?
  • Vad handlar filmen om?

Poeter har ofta skrivit om naturen. Läs Pär Lagerkvists gemensamt:

Det är vackrast när det skymmer.

All den kärlek himlen rymmer

ligger samlad i ett dunkelt ljus

över jorden, över markens hus.

Samtala: använd EPA- metoden (enskilt – parvis – alla)

  • Vilken tid på dagen tycker du är vackrast – morgon, middag eller kväll? Varför?
  • Vad menar poeten när han skriver om ”kärlek i ljuset”?
  • Om kärlek var ett föremål i naturen – vad skulle det vara för dig (en blomma, en sten, ett löv…)?
  • Om ni kan vara ute: leta upp naturföremål som symboliserar kärlek.

Bilder i mobilen:

  • Har du en bild i mobilen som visar naturens kärlek? Visa och berätta.
  • Om bara några elever har bilder – välj ut några som får visa.
  • Som läxa: fota något fint i naturen till nästa gång.

Läs dikten av Bo Setterlind:

En sten på marken

skall man inte förakta,

den har också en himmel

bara vi ger oss tid.

  • Om du skulle måla en bild till dikten, hur skulle den se ut?
  • Skriv en haikudikt om stenar.