Idag är det internationella demokratidagen och kick off för ett nytt spännande läsår med Sustainable Poetry. Lyssna till Agnes Török, Sveriges läsambassadör, spoken word poet, författare och dramatiker som presenterar läsårets poesiutmaning för barn och unga. Temat är kärlek för en hållbar framtid.
Agnes berättar att ”kärlek kan handla om många olika saker – kärleken mellan människor, kärleken till djur, till naturen, till platsen vi bor på…” Fånga in barnens eller ungdomarnas tankar och samla dessa i en gemensam tankekarta på tavlan. Rita förslagsvis ett stort hjärta och skriv kärlek i mitten och rita streck utåt för varje förslag. Att tillsammans utforska vad kärlek kan vara, väcker nyfikenhet och öppnar upp för reflektion och samtal. Barn och unga får på så vis möjlighet att sätta ord på egna tankar och även lyssna till andras. Kärlek är… Kärlek kan kännas som… Kärlek kan finnas mellan…
Ni kan även samtala om vilka normer som påverkar våra föreställningar om kärlek. Förslag på frågor att samtala om är: hur märker du av normer kring kärlek i din vardag? Finns det normer i skolan eller i sociala medier? Känns vissa normer orättvisa eller begränsande? Är det okej att gå emot normerna? Hur kan man visa kärlek på olika sätt?
Lyssna gärna på Mary Olivers dikt The Summer Day tillsammans. Den är ett exempel på hur poesi kan väcka eftertanke om människans förhållande till naturen. Den kan få eleverna att reflektera över det ”lilla i det stora” – hur små vardagliga observationer kan rymma stora existentiella frågor. Samtala: vad innebär det att leva i samklang med naturen? vad tror du att poeten Mary Oliver menar med frågan: ”Tell me, what is it you plan to do with your one wild and precious life?” På vilket sätt får dikten dig att tänka på din egen relation till livet, naturen, nuet? (För yngre barn kan läraren berätta dikten som en liten berättelse istället: Det var en gång en person som låg i gräset och tittade på molnen. En liten gräshoppa hoppade fram…) Barnen kan rita eller skriva en liten dikt om en sommardag – Vad ser du? Vad hör du? ”Vad vill du göra med ditt enda vilda och dyrbara liv?”
Testa läsambassadörens tre bästa skrivtips – Avsluta introduktionstillfället med att låta barnen/eleverna testa läsambassadörens tre bästa skrivtips: 1) Skriv under 2-3 minuter 2) under denna tid får du inte sluta skriva 3) använd dig av en återkommande rad/början av en mening – en anafor förslagsvis ”Jag vill ju bara…”