Det är när pedagoger, lärare, skolbibliotekarier och verksamhetsutvecklare möts – delar idéer, inspirerar varandra och utvecklar tillsammans – som verkligt hållbart lärande och samskapande utvecklas.
Dagens inspirations- webbinarium blev en fantastisk start på läsårets samskapande i projektet Sustainable Poetry! Tack till alla som var med och bidrog till innehållet och tack till alla nyfikna som var med och lyssnade. Sustainable Poetry bygger på ett dynamiskt samskapande där vi alla bidrar ömsesidigt.
Maria Åkerblom och Charlotte Selinus, lärare på Tiundaskolan i Uppsala berättade om hur de tidigare arbetat med poesiutmaningen på skolan och hur de skalar upp engagemanget det här läsåret så att fler på skolan kan vara med.
Johan Sköld, lärare på Forshaga Akademin berättade med utgångspunkt i många inspirerande exempel hur elevernas dikter fått liv genom rörlig bild, fotografi, animationer, tal och musik. Om hur elevernas dikter berör, inspirerar och väcker engagemang för hållbarhet. Här får digitala verktyg ett stort mervärde för lärandet.
Erna Terzic, skolbibliotekarie på Söderslättsgymnasiet berättade om skolbiblioteket som pedagogisk resurs – om hur hon och Sten Ivarsson öppnar dörrar till poesins värld genom att kombinera kreativa och traditionella metoder i ett nära samarbete med undervisande lärare och elever på skolan och på poesifestivalen i Trelleborg.
Anja Held Barkskog lärare på Frejaskolan I Gnesta inspirerade kring ett språkutvecklande arbete med högstadieelever i svenska som andraspråk – där poesin inte bara fyller klassrummet utan även skolans korridorer, vilket har bidragit till att väcka samtal och engagemang.
Anki Källman och Anneli Wahlsten lärare i Mullsjö inspirerade med litteraturen, läsningen och barnens kreativa skrivande i fokus. De berättade också hur poesin varje år tar över gångbron i Mullsjö och butiker, café och många andra platser i lokalsamhället.
Lisa Eriksson, verksamhetsansvarig, Erik Jaråker och Alexander Hult lärare på Makerzone berättade om hur de tillsammans med elever gör dikterna multimodala – genom kreativa lösningar med ljud, bild, film och digitala verktyg får de orden att växa och leva. I det här skapandet blir det tydligt vilken skillnad digitala verktyg kan få för elevernas lärande och utveckling.
Anna Söderström lärare på Stockholm International School berättade om hur arbetet med Sustainable Poetry skapar en gemenskap på skolan, inspirerar kollegor och skapar samarbetsmöjligheter mellan kollegor. Maud Anzen lärare på Stockholm International School berättade hur hon arbetar med eleverna i franska på gymnasiet och hur hållbarhetsmålen ger dem tillfälle till eftertanke och djup i moderna språk.
Jag gjorde en liten inflygning om projektets ramar och Germund Sellgren presenterade läsårets inspirationsfilm som lärare kan använda i undervisningen tillsammans med barn och unga.
Nu ska jag sammanställa all värdefull inspiration från webbinariet och skicka ut till tidigare och nya medskapare. Det kommer bli ett fantastiskt läsår där vi tillsammans lyfter barns och ungas röster för en hållbar framtid och stärker deras medskapande i demokratin och samhällsutvecklingen på hållbar väg.
Världen ropar efter förändring – vad händer när vi svarar med kärlek?
Varmt välkommen att bli medskapare i projektet!
Några bilder från webbinariet:








