På IM programmet, språkgrupp 1 och 2 svenska som andraspråk, SSG, deltar vi i Sustainable Poetry och Agenda 2030.

I vårt arbete har vi valt ut fem mål som ska inspirera eleverna till att skapa dikter; se bild.

Eftersom en del elever är helt nyanlända utgår vi ifrån var eleverna språkligt befinner sig och därför skriver flera elever på sitt eget modersmål parallellt med svenska. Detta gör att eleverna får möjlighet att känna sig trygga i att utnyttja sitt eget modermål och sedan leta efter ord och uttryck i det svenska språket. Elevernas kreativitet och motivation för att lära sig svenska utmanas och de får möjlighet att arbeta med sina egna formuleringar.

Vi har försökt att på ett så lekfullt sätt som möjligt introducera dikter, trots att vi utgår från allvarliga och tänkvärda budskap. Tillsammans med Magdalena och Sten på Mediateket har eleverna utforskat Cut- Out Poetry, bokryggspoesi och Black- Out Poetry, vilket har varit mycket uppskattat. Dikterna har gett upphov till samtal kring hur språket kan användas och även till att förstå omvärlden. Eleverna tränas också i förmågan att försöka läsa mellan raderna och försöka leva sig in i vad de andra eleverna vill förmedla. En ytterligare vinst är att eleverna med stolthet gärna tränar uttal och deklamerar sina dikter för varandra. Vi märker att poesi och dikter frigör många tankar om livet för eleverna. De får möjlighet att uttrycka känslor och åsikter som berör dem. 

Alice El Khouri och Riitta Lohi Koskinen, lärare i svenska som andraspråk