Internationalisering i skolan

How can education contribute to a world in which our students at all levels of education become agents for change? How can we produce students who can contribute to greater equity, who can respect difference and live in harmony with others, and who can play a part in protecting the environment? – Janks, H. (2013) ”Critical Literacy in teaching and research”

Sustainable Poetry, som också är ett internationaliseringsprojekt, skapar möjligheter för lärare att skapa en internationell dimension i undervisningen och engagera elever i en global gemenskap. Internationaliseringsprojektet ger elever ökade kunskaper om och förståelse för andra länder och kulturer. Det skapas gränsöverskridande kunskaps- och erfarenhetsutbyten samt kreativt samskapande kring hållbarhet, poesi och språklig mångfald. Projektet främjar således kulturell förståelse, förbättrar språkkunskaper, förstärker kunskaper om hållbarhet och sociala färdigheter, samt rustar eleverna för att leva och verka i en global värld.

Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet. Undervisningen i skolan ska således förbereda eleverna för ett samhälle med allt tätare kontakter över nations- och kulturgränser. – Gy11 & Lgr22

Bland annat knyts internationaliseringsprojektet till E-Twinning sedan många år. E-Twinning är en digital samarbetsplattform för skolor, elever och lärare i Europa. Genom att nyttja digitaliseringens möjligheter knyts omvärlden nära undervisningen och undervisningen nära omvärlden

Lärare, skolbibliotekarier och elever delar projektets gemensamma vision med inriktning på alla barns och elevers lärande, utveckling och välbefinnande. I det globala projektet lär sig alla medskapare av och med varandra såväl på den egna skolan som genom kollegialt nätverkande över skol- och landsgränser. Genom de samskapande aktiviteterna har en frågebaserad, innovativ och undersökande kultur etablerats. Det handlar bland annat om elever och lärare som är nyfikna, vågar testa nya idéer och metoder i undervisningen samt delar sina kunskaper och erfarenheter med andra i projektet.

Det globala samskapandet sker även utanför Europas gränser. Genom ett internationellt samarbete mellan 7M – projektet, kulturföreningen Sustainable Poetry och Söderslättsgymnasiet kan elever i Trelleborg och elever i Dixcove i Ghana berätta om livet i olika delar av världen, bygga kunskaper kring hållbarhet och dela dikter med varandra.