I måndags var det internationella demokratidagen och även kick off för samskapandet inom projektet Sustainable Poetry läsåret 2025/2026. Vi hade bland annat ett inspirations-webbinarium för lärare, skolbibliotekerier m. fl. där skolbibliotekarier (från Trelleborg) och lärare (från olika skolor och kommuner) som arbetar med poesiutmaningen delade med sig av sin undervisning och elevernas lärande och utveckling. Samtliga talare lyfte fram det meningsfulla lärandet – hur elevernas språk-, läs- och skrivutveckling får ett relevant och berikande sammanhang samt vilken glädje och stolthet eleverna känner när deras dikter når långt utanför klassrummets väggar.
– Temat var ”Mod att förändras” och då tänkte jag på flickorna i Afghanistan. När jag skrev dikten blev jag lugnare i tankarna, säger han.
Ett exempel presenterades av läraren Anja Held Barkskog på Frejaskolan i Gnesta kommun: 14 åriga Ali Bostan Panahi, som skrivit ett av de vinnande bidragen i Sustainable Poetrys poesiutmaning för barn och unga, berättar i inslaget om detta värdefulla skolarbete som blir så mycket mer än just skolarbete… – Temat var ”Mod att förändras” och då tänkte jag på flickorna i Afghanistan. När jag skrev dikten blev jag lugnare i tankarna, säger han. Hållbarhetsfrågorna och barns och ungas röster är i fokus i samtalet om vår gemensamma framtid på hållbar väg. Här finns inslaget på SVT: ”Ali 14, i Gnesta vann poesitävling – dikt om flickor i Afghanistan.” Ytterligare ett inslag finns i Södermanlands Nyheter: ”Alis dikter berör hela Sverige – vann stor poesitävling”. Ali läser några rader ur sin dikt ”Varför?” och även i Sveriges Radio: ”Alis Poesi utvald – skriver om flickors liv i Afghanistan” – P4 Sörmland, SR) och Kommunens hemsida: ”Ali på Frejaskolan vann rikstäckande poesitävling” – Gnesta kommun.
”Ali Bostan Panahis lärare Anja Held Barkskog berättar att hela skolan satt knäpptyst när Ali läste upp sin vinnande dikt.” – (SN – ”Alis dikt fick hela skolan att tystna – vann stor poesitävling” 2025 – 04-03 av Britta Söderberg). Dikten finns att läsa i poesiantologin ”Mod att förändra – Poesi för en hållbar framtid av barn och unga” och presenterades på Världspoesidagen 2025 av forskaren Linnea Urberg, doktorerar i pedagogik med inriktning mot miljö- hållbarhetsutbildning vid Örebro universitet.
Nu har vi startat det här läsårets poesiutmaning för barn och unga och temat är kärlek för en hållbar framtid. Sveriges läsambassadör Agnes Török (poet och författare) presenterar poesiutmaningen och skapar möjlighet för alla barn och unga att delta. Lärare och skolbibliotekarier skapar möjlighet för barn och unga att arbeta med poesiutmaningen inom ramen för skolans undervisning.
Alla förskolor och skolor i landet är således välkomna att delta i Sustainable Poetrys poesiutmaning. Här finns mer information om poesiutmaningen.
