Låt barnen möta en ordtrollare och få orden att dansa!

Är du lärare i förskoleklass eller årskurs 1-6? Då har du möjlighet att utmana barnen med läsårets poesiutmaning och skapa en magisk och lekfull aktivitet där de får möta ordtrollaren Tove Berggren som inspirerar dem att leka med språket och skriva poesi om mod att förändra.

Tove Berggren är författaren och skrivpedagogen som kan få ord att dansa, glimma och bli till magi. Titta på filmklippet där Tove Berggren inspirerar, presenterar poesiutmaningen och ger sina tre bästa tips för att komma igång med diktskapandet.

Väck spökdiktarna och slottspoeterna i klassrummet

Sätt poesiskapandet i ett sammanhang där ni även får in den viktiga högläsningen. I boken ”Spökdiktare och slottspoeter” av Tove Berggren (Illustrationer av Hanna Granlund) får barnen följa med på ett skrivläger som hålls på ett slott. Barnen i boken upptäcker att det finns gamla spökdiktare som spökar på slottet. Det visar sig att spökdiktarna ger mycket roligare och mer kreativa skrivuppgifter än läraren Rut…

I lärarhandledningen till boken skriven av Pär Sahlin finns förslag på samtalsfrågor och förslag på skrivövningar som är inspirerade av boken. Dessa skrivövningar går att omforma till poesiövningar, till exempel kan barnen använda alla sinnen och dikta om en hållbar plats. Ett annat förslag är den magiska väskan. Låt barnen packa en magisk väska där deras tankar och idéer för en hållbar framtid får plats. Väskan är magisk. Allt får plats, allt är möjligt! Det finns även tips på hur ni kan arbeta med liknelser och alliterationer i dikterna.

Dela Tove Berggrens tre bästa tips för att skriva dikter med barnen:

  1. Skriv om något som är viktigt och betydelsefullt för dig. Något som brinner i bröstet och hjärtat.
  2. Välj en annorlunda plats att skriva på, till exempel utomhus. Sätt dig på en sten, en stubbe eller klättra upp i ett träd.
  3. Skriv, låt sedan dikten vila några dagar, ta sedan fram dikten igen och skriv vidare. Lägg till eller ändra om.

Låt barnen skriva för verkliga mottagare

Poesiutmaningen syftar också till att barnen ska få möjlighet att nå ut med sina röster och dela sina tankar om framtiden i det offentliga samtalet kring vår gemensamma framtid. Deras röster är viktiga i samskapandet av framtiden på hållbar väg. Genom att låta barnen skriva för verkliga mottagare får deras skrivande ett större syfte, vilket kan göra utmaningen mer meningsfull och skapa glädje hos eleverna. Vi behöver inte gå längre än till oss själva. Att skriva för verkliga läsare är hela poängen. Det är ett sätt att visa hur vi använder dessa kunskaper och förmågor i verkliga sammanhang utanför skolan – i livets många olika sammanhang. Det handlar om att skapa en koppling mellan skolarbetet och omvärlden, vilket gör lärandet mer meningsfullt, relevant och inspirerande.

Finalen i läsårets poesiutmaning är som vanligt att fira Världspoesidagen den 21 mars tillsammans med barnen och lyfta fram deras dikter på olika sätt. Eftersom alla medskapare i projektet delar med sig av dikter denna dag framträder även hur deras dikter kopplas samman i en stor global gemenskap. Vi använder bland annat projektets Facebook-grupp som mötesplats. Där är det möjligt för såväl barn som lärare att inspirera och dela med sig av både diktskapandet och dikterna. 

Barnen har också möjlighet att skicka in bidrag till årets poesiantologi under perioden 1-31 januari. En jury läser bidragen och väljer ut ett antal dikter som publiceras i antologin. Dikterna som ingår i antologin presenteras genom POP UP POETRY på Världspoesidagen. Det har visat sig vara ett mycket uppskattat inslag att vuxna på olika håll i landet läser barns och ungas dikter under den stora internationella poesidagen. Här är två exempel där utvalda bidrag till poesiantologin presenteras genom POP UP POETRY: Författare och poet Mats Söderlund läser Hugos dikt (åk 8) och Lasse Thulin, kulturansvarig på Trelleborgs Allehanda, läser Atrisas dikt (åk 6). Hugos dikt Hopp om en säkrare framtid finns i antologin Ömsesidighet – Poesi för en hållbar framtid av barn och unga och Atrisas dikt Krig och sorg finns i antologin Tankar om demokratin framtid av barn och unga.

Skapa en poesidag som sätter hållbarhetsfrågorna i fokus på skolan

Det finns många vägar till det gemensamma målet att lyfta barns och ungas röster för en hållbar framtid under den internationella poesidagen. Engagera barnen i att planera hur ni firar Världspoesidagen på skolan. Barnens dikter kan till exempel bli en poesiutställning i skolans bibliotek, i matsalen eller i skolans korridorer. Ett annat förslag är att dikterna blir en utomhusslinga där ni kombinerar läsning av poesi med rörelseglädje. Poesislingor har skapats i olika kommuner, både tillfälliga och permanenta. Använd dikterna som skapats eller dikter som finns i poesiantologierna som skapats inom projektet. Varför inte skapa en utmaning till alla på hela skolan och sedan ha prisutdelning i slutet av dagen? Det finns många exempel genomförda i olika kommuner som ni kan inspireras av. Engagera skolledarna på skolan. De blir fantastiska förebilder genom att läsa barnens dikter. Här är två rektorer på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg som läser dikter skapade av barn och unga i Trelleborg: Malena Björner läser en dikt skapade av barn i förskolan och Andreas Berntsen läser en dikt skapad av en elev i gymnasieskolan. 

Arrangera ett poesievent och bjud in klasserna och andra inbjudna gäster. Bjud exempelvis in förtroendevalda som får ta del av barnens tankar och idéer för en hållbar framtid. Ni kan förslagsvis samarbeta med det lokala biblioteket , kulturhuset eller någon annan samarbetspartner. Kontakta lokaltidningen och föreslå ett reportage om Världspoesidagen i er kommun där barnens dikter finns att läsa. Ytterligare ett roligt och kreativt inslag är att skapa vykort, skriv dikterna på vykorten och skicka till exempelvis äldreboenden, sjukhus eller till någon annan som kan uppskatta lite framtidshopp och glädje i vardagen. Ni kanske vill ta steget längre och skapa en poesiutställning som ni sätter upp på ett äldreboende eller varför inte besöka äldreboenden och förmedla dikterna på plats? Kanske tar ni över en plats i lokalsamhället som barnen i Mullsjö gjorde på Världspoesidagen 2024. Här engageras medborgarna i poesifirandet genom barnens kreativa skapande och aktiva engagemang. 

Det finns också möjlighet att kombinera dikterna med konst, exempelvis att skapa affischer eller tavlor där dikterna är en del av konstverket. Samarbeta med skolans bildlärare… Konstverken kan ställas ut på skolan eller i lokalsamhället. Hitta spännande samarbetspartners så att barnen kan framföra sina dikter på olika offentliga platser. Här är ett sådant exempel från Trelleborg. Ett samarbete med biblioteket eller kulturhuset kan som sagt ge ytterligare möjligheter. Listan med möjligheter kan göras lång… Ta reda på vilka idéer barnen har, kroka arm med kollegor och engagera skolledningen. Allt det här och lite till genomförs på olika platser i landet under denna dag, så inspiration finns att hämta. Var med i den digitala aktiviteten POP UP POETRY som handlar om att dela poesi i sociala medier. Det handlar om att sprida poesi på oväntade och kreativa sätt för att nå människor där de minst anar det! Uppmuntra barnen att skicka in bidrag till juryn och låt oss skapa ännu en antologi som blir full av känslor, tankar och ord som berör.

Hoppas ni vill hänga med på läsårets poesiäventyr och skapa en magisk och lekfull aktivitet där barnen får leka med språket och skriva poesi om mod att förändra. Tillsammans med författaren Tove Berggren som inspiratör kan barnen få orden att dansa, glimma och bli till magi. 

För att man ska kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda
ur ”Instruktion för skalbaggar” av Margareta Ekström

Här finns mer information om poesiutmaningen och inspiration för undervisningen: Poesiutmaningen – Nu kan barn och unga lämna in bidrag

Här finns poesiutmaningen att ladda ner, skriva ut och sätta upp i förskolan och skolan: http://changemakers.sustainablestories.se/Poesiutmaningen2025.pdf

Ta del av inspirationsmaterialet: http://changemakers.sustainablestories.se/SPInspiration2025.pdf