Vilken glädje att få berätta om Sustainable Poetrys poesiutmaning och globala samskapande på Skolverkets lärande för hållbar utveckling – nätverksträff i dag. Jag (Maria Glawe, projektledare) lyfte några exempel från olika kommuner och är glad för responsen. Så kul att presentationen väckte nyfikenhet! Dessutom blev det flera intressanta samtal i grupperna efteråt. Det är väldigt bra att Skolverket samlar oss kring LHU och design av framtidens utbildning på hållbar väg.
Inledningsvis valde jag att läsa Juni Kinells dikt som ingår i poesiantologin “Drömmar för en hållbar framtid av barn och unga”. Poesiutmaningen skapar möjligheter för lärare i förskola, grundskola och gymnasieskola att engagera barn och unga i ett demokratiskt och kritiskt språkarbete som håller ihop värden och kunskap till en helhet – där deras röster och medskapande får ta stor plats i demokratin och samhällsutvecklingen på hållbar väg.
“Det kändes helt fantastiskt, men det var aldrig äran som var viktigast för mig, utan att känna att jag hade en röst i samhället som blev hörd”, berättar Juni Kinell. Lyssna till hennes dikt och hela intervjun i Sveriges Radio.
Juni Kinell har även animerat sin dikt i Scratch: Digital poesi – Vinnaren – Sollentuna kommun
Här finns mer information om Skolverkets nätverksträffar inom lärande för hållbar utveckling: Utveckla undervisningen inom lärande för hållbar utveckling – Skolverket