Kraften i Co-Creation
Lärgemenskaper för lärare, där kollegor gemensamt hjälps åt för att vidareutveckla sin undervisning, kan spela en central roll i att fördjupa såväl elevers som lärares lärande och bidra till att göra yrket mer meningsfullt (Hjort & Furenhed (2019:226) Effektiv undervisning – Meningsfullt lärande. Natur & Kultur).
Sustainable Poetry bygger på ett gränsläst samskapande där lärgemenskaper utvecklas för både elever och lärare. Dessutom utvecklas ett dynamiskt samskapande mellan lärare, bibliotekarier, museepedagoger, miljöpedagoger och andra omgivande samhällsaktörer. Genom att nyttja digitaliseringens möjligheter och världens gemensamma vision och agenda för en hållbar framtid sammankopplas världen. Team Sustainable Poetry lämnar ingen utanför, så varmt välkomna att bli medskapare i projektet!
I lucka 24 gömde sig en dikt skapad av en lärare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Med den vill vi önska god jul och gott nytt år, sprida poesiglädje och utmana dig till att läsa, skapa och dela poesi för en hållbar framtid under jul- och nyårsdagarna. #sustainablepoetry
Ser du stjärnan i det blå?
Inte? Kanske för mycket CO2
Vad kan jag göra för miljön,
Utan att kasta pengarna i sjön?
Rudolf och hans renar drar tomten fram
Utan minsta lilla flygskam
Jag gör som tomten kör med “ren”kraft,
den bästa idén jag haft.
Med taket fullt av solpanel
får jag ren och billig el
Och samtidigt kan jag veta
att i mig det bor en liten Greta
Att rädda Jorden är ju kul
Önskar er alla en riktigt god jul!
Här kan du också se talmannen läsa upp sin juldikt (SVT).