Reflektion av Dagmara som skapar poesi med eleverna på polska och svenska

I modersmålsundervisning är arbetet med dikter en viktig del av flerspråkiga elevers språkutvecklingsprocess. Utgångspunkten i arbetet är följande mål från läroplanen:

  • Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
  • Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att … skriva på modersmålet. I undervisningen ska eleverna möta och få kunskaper om skönlitteratur, annat estetiskt berättande … på modersmålet.
  • … formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter. De ska även stimuleras till att uttrycka sig genom andra estetiska uttrycksformer.
  • … reflektera över … samhällsfrågor i områden där modersmålets talas.

Målen formulerar jag om för eleverna och syftar direkt på en viktig känsla som ska skapas dem genom undervisningen.

Jag är STOLT !!! 

För att:

– jag kan förklara vad poesi är,

– jag kan berätta om författarens budskap i dikter och reflektera utifrån det,

– jag kan berätta om dikters uppbyggnad och använda en del specifika begrepp i detta syfte (t.ex. anafor, epifor, upprepning),

– jag kan använda egen fantasi och skapa egna dikter,

– jag kan översätta mina dikter till svenska,

– jag kan reflektera kring samhällsfrågor som berör hållbar utveckling. 

Elever i olika årskurser använder olika former för poesiskrivning och introduceras till detta arbete på olika sätt. Att väcka elevernas intresse … och inleda arbetet.

Påståenden som får mig att säga något

Eleverna får några citat som förklarar vad poesi är. Dessa citat har valts noggrant med syftet att provocera elever och skapa en livlig diskussion. Eleverna läser och berättar för varandra om de håller med påståenden samtidigt som de ger argument för att stödja sitt sätt att tänka.

Ett citat kommer från en polsk författare som fick Nobelpris för sina dikter. Författaren vet inte vad poesi är … eleverna tycker det är lite märkligt. Det skapar redan nyfikenhet. 

Tylko co to takiego poezja? Niejedna chwiejna odpowiedź na to pytanie już padła. A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego jak zbawiennej poręczy.

“Poesi-vad är det? Flera oklara svar har givits. Och jag vet inte. Jag vet inte och jag håller mig till det som om det var min räddnings ledstång.” – Wisława Szymborska

Zadanie poezji to mówić o tym, o czym milczą inni.

“Poesins roll är att tala om det som andra håller tyst om.” – Andrzej Sapkowski

Rytmiczne tworzenie piękna za pomocą słów.

“Rytmiskt skapande av skönhet med hjälp av ord” – Edgar Allan Poe