Lärande för hållbar utveckling

”Den stora poesiresan” – Sustainable Poetry i förskolan

Pedagogerna Cecilia Lindkvist och Ulrika Björklund på Gertrudsgårdens förskola i Trelleborg har tillsammans med 5 åringar utforskat hållbarhet och skapat poesi för en hållbar framåt under ett antal år. De har bland annat haft vernissage på Trelleborgs museum och medverkat i poesiuppläsning och sång på scenen på poesifestivalen i Trelleborg.

Det demokratiska språk- och kunskapsutvecklande arbetet påminner om ett liknande arbete som skildras i boken Glädjen i att förstå – språk och textarbete med barn av Kerstin Bergöö och Karin Jönsson. Läsaren får följa en pedagog och förskolebarn som undersöker ett för barnen relevant innehåll, nämligen vitvalen. Pedagogen visar, precis som pedagogerna Cecilia och Ulrika, förmågan att i praktiken hålla samman språk-, kunskaps-, identitets, och demokratiuppdragen. I boken beskriver Bergöö och Jönsson (2012) hur pedagogen tar såväl innehållet som barnens initiativ på allvar. […] Barnen får finna nya sätt att uttrycka sig och allas röster blir hörda.

Lyssna till Cecilia som under webbinariet inspirerar kring hur pedagoger kan arbeta med Sustainable Poetry i förskolans verksamhet. Cecilia berättar bland annat om konst- och poesiutställningen “Den stora poesiresan – Barnen räddar vitvalen” som riktar ljuset mot nedskräpningens konsekvenser för såväl människa som för djur och natur.

Mer information och anmälningsformulär finns här: Inspireras! – Anmäl dig till vårens webinarium senast 4 juni.