Vatten är en grundförutsättning för allt levande på jorden, och därmed också en förutsättning för människors hälsa och en hållbar utveckling. – Globala målet 6
På tavlan möts eleverna av följande fråga: vad betyder VATTEN för dig? De får fundera och skriva ner en tanke på post it. När vi sedan gemensamt dyker ner under ytan för att utforska VATTEN (en grundförutsättning för allt liv) på djupet blir eleverna nyfikna och engagerade. När tänkte de på vatten sist? Var det i samband med att de tog del av den ena oroväckande nyhetsrapporteringen efter den andra om översvämningar eller torka? eller var det när de var törstiga och drack ett glas iskallt vatten som släckte törsten? Kanske var det i samband med en värmande och skön dusch efter en kall vinterdag?
Tar vi vatten för givet? Eleverna får resonera en stund parvis och dela med sig av vad vatten betyder för var och en. Efter en stund samtalar de vidare utifrån följande frågor: Hur kan man använda vatten på ett smart och hållbart sätt? Är det först när det blir vattenbrist som vi börjar värdera vatten? Hur ser det ut på olika platser i världen? Har alla människor tillgång till rent vatten? Hur hänger hav och klimat ihop? Hur ser livet ut under vattenytan? – korallreven dör! Kan vi se vatten som hopp och möjlighet? Det blir livliga diskussioner och eleverna samlar därefter ihop sina tankar i ett dokument. Efter en stund utforskar vi gemensamt de globala målen och läser om mål 6. Vi låter orden slå rot; ”Vatten är en grundförutsättning för allt levande på jorden, och därmed också en förutsättning för människors hälsa och en hållbar utveckling.” Vidare läser vi att brist på vatten kan å ena sidan bli en orsak till konflikt både inom och mellan länder, men kan samtidigt å andra sidan fungera som en ”enande kraft som stärker samarbete och skapar lösningar för fred.” Det blir en bra övergång till att gemensamt läsa ett utdrag ur Mats Söderslunds roman ”Hotet” och ringa in klimat- och vattentematik genom berättelsen.
Striden om vattnet
I en nära framtid har en klimatkollaps inträffat och vattenbrist har drivit stora delar av befolkningen på flykt. I boken ”Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur” finns ett inspirerande undervisningsexempel: ”Vatten som liv och död – ekokritiska och didaktiska perspektiv i Mats Söderslunds ungdomsroman Hotet” av Anna Salomonsson som skildrar hur ”Hotet” kan användas som utgångspunkt för elevdiskussioner. Bland annat kan eleverna samtala om olika scenarier där vatten är lika med makt. Här finns en god utgångspunkt för läraren att lyfta in hållbarhets- och värdegrundsfrågorna och uppmuntra eleverna till kritiskt tänkande kring både det som rör klimatfrågan och mänskliga rättigheter. ”Vattnet som tema rinner genom romanen på en mängd olika plan”, skriver Salomonsson.
”Vatten är den nya tidens guld” – dags att fatta poesipennan
Med utgångspunkt i berättelsen ”Hotet”, fakta om klimat och vatten och samtalen mellan eleverna är det nu dags att väcka poesiådran, fatta poesipennan och skapa en dikt som kopplas till läsårets tema klimathopp. Vilka bilder skapas hos eleverna när de tänker på de dyrbara dropparna? Utan vatten – inget liv… Vi spanar efter dikter som finns i Sustainable Poetrys poesiantologier. Eleverna hittar snabbt vikten av VATTEN i en hel del dikter som barn i grundskolan åk 1-6 skapat:
”De fattiga ser vatten
som den största skatten.
Det är så torrt,
så allt vatten har hunnit rinna bort.
Det finns ett hopp.” – Utdrag ur dikten ”Det finns ett hopp” av Elma , åk 6 ur ”Drömmar för en hållbar framtid av barn och unga.”

Dikter ur poesiantologin ”Tankar om demokratins framtid av barn och unga”
Därefter får eleverna testa på att skriva dikter från fragment som handlar om vatten. I följande instruktion “Från fragment till dikt” väcks fantasin och skaparkraften, dessutom kan fragmenten tolkas utifrån olika perspektiv.
Hav, floder och bäckar små …
(Karin Boye)
Jo, vatten, vatten bara vanligt …
(Lennart Hellsing)
Under ytan …
(Uno Svenningsson)
”En droppe droppad i livets älv…”
Vi avslutar den här lärorika stunden av samskapande med Tage Danielssons fina dikt:
”En droppe droppad i livets älv har ingen kraft till att flyta själv
Det ställs ett krav på varenda droppe:
Hjälp till att hålla de andra oppe!”
Vilka dikter som skapas får vi ta del när det är Världspoesidagen och POP UP POETRY!