How can education contribute to a world in which our students at all levels of education become agents for change? How can we produce students who can contribute to greater equity, who can respect difference and live in harmony with others, and who can play a part in protecting the environment? JANKS, H. (2013) “CRITICAL LITERACY IN TEACHING AND RESEARCH”
Internationalisering är ett mycket bra sätt att arbeta med skolutveckling och höja utbildningskvaliteten i skolan. Så roligt att Sustainable Poetry är ett av fem projekt som tilldelats eTwinnings kvalitetsutmärkelse, National Quality Label 2023!
Under flera har Söderslättsgymnasiet i Trelleborg och partnerskolor i Europa samarbetat i projektet, vilket skapat nya lärandeupplevelser för eleverna som bland annat bidrar till ökade kunskaper om globala hållbarhetsfrågor. Eleverna får också möjlighet att kommunicera på engelska i autentiska sammanhang och genom poesiskapandet dela tankar och idéer för en hållbar framtid med varandra. Genom att arbeta utifrån en internationell dimension i undervisningen skapas helt andra möjligheter för eleverna att vara en del av något större, dvs. en global gemenskap.
Genom de samskapande aktiviteterna inom projektet har också en frågebaserad, innovativ och undersökande kultur mellan lärarna etablerats. Det handlar bland annat om lärare som är nyfikna, vågar testa nya lösningar och metoder i undervisningen samt delar sina erfarenheter med varandra och skalar upp bra idéer på olika skolor. Genom att nyttja digitaliseringens möjligheter knyts världen nära undervisningen och undervisningen nära världen. Eleverna upptäcker hur de kan använda sitt lärande i skolan för att samarbeta globalt med frågor som rör vår gemensamma framtid – oavsett var i världen vi bor.
Är du nyfiken på det globala samskapandet och vill veta hur du och dina elever kan bli medskapare? Kontakta oss så berättar vi mer!