17 om 17 – 17 åringars röster om de globala målen

Filmserien 17 om 17 av EFN för och med ungdomar har de globala målen i fokus. I 17 filmer har 17 ungdomar tagit sig an varsitt av de 17 globala målen för hållbar utveckling och tolkar det på sitt sätt. Vad innebär Agenda 2030 för ungdomar och hur vill de vara med och bidra till samhällets utveckling på hållbar väg?

Denna filmserie kan ligga till grund för att samtala med eleverna om hållbar utveckling och dessutom ge plats för poesi i undervisningen. Låt eleverna skriva poesi för en hållbar framtid och dela sina dikter med autentiska mottagare till exempel via projektets Facebook-sida eller så skapar ni gemensamt en poesiutställning på skolan eller utanför. Ett förslag är att låta eleverna välja ett mål som deras hjärta slår lite extra för och skapa en dikt med utgångspunkt i målet. Hämta gärna inspiration i poesiantologierna som skapats inom projektet tillsammans med barn och unga i förskolan, grundskolan och gymnasiet: Poesi för en hållbar framtid av barn och unga i Trelleborg (2020), Drömmar för en hållbar framtid av barn och unga (2021) och Tankar om demokratins framtid av barn och unga (2022)

Poesi öppnar upp för eftertanke och reflektion och ger elever möjlighet att klä sina tankar och känslor om samtiden och framtiden i ord. Att skapa poesi har många fördelar, exempelvis bidrar det till att ge näring åt elevernas känsloliv. Det främjar och stärker även språkutvecklingen och känslan för ordens betydelse. Genom att låta eleverna experimentera med språket och pröva gränser – skapas den frigörande kraften. De kan pröva värderingar, utveckla fantasi och kreativitet samt undersöka möjliga framtidsbilder med hjälp av språkliga nyanser.

Varmt välkomna att bli medskapare i Sustainable Poetry!

Bild: Ur filmen 17 om 17 EFN