
Väck nyfikenhet, engagemang och bildningsiver – förena poesi och hållbarhet i undervisningen! Genom poesiutmaningen får barn och elever utforska vår tids viktigaste hållbarhetsutmaningar med språkets kraft som verktyg. Poesi och hållbarhetsfrågor förenas i en kreativ och samhällsengagerad dialog om vår gemensamma framtid. Poesiutmaningen består av tre dynamiska delar som påverkar varandra: utveckla hållbarhetskunskaper – läsa och skapa poesi – förmedla och dela poesi för en hållbar framtid.

UTVECKLA HÅLLBARHETSKUNSKAPER
Kunskap är grunden för allt hållbarhetsarbete. Det är genom kunskap barn och unga kan se samband, förstå konsekvenser, kritiskt värdera olika alternativ och hitta nya lösningar på komplexa utmaningar. En viktig del i poesiutmaningen handlar därför om att inspirera barn och unga att närma sig olika hållbarhetsfrågor och utveckla kunskaper, vilket kan göras på många olika sätt.
Samarbeta över ämnesgränserna och upptäck exempelvis möjligheten att använda skönlitteraturen som ingång till hållbarhetsfrågorna. Första steget mot en hållbar framtid handlar inte om att ha alla svar – utan om att ställa rätt frågor, vara nyfiken och vilja lära och utforska. Genom samskapande och inkluderande undervisning där barn och unga är aktiva medskapare bygger vi tillsammans den kunskap som bär framtiden.

LÄSA & SKAPA POESI
En annan del i poesiutmaningen handlar om att väcka barns och ungas nyfikenhet för att läsa och skapa poesi, vilket också kan göras på många olika sätt. Läs både klassisk och modern poesi och hämta inspiration från poesiantologierna som skapats tillsammans med barn och unga genom den årliga poesiutmaningen.
Skapa gärna poesi genom olika metoder och på flera olika språk. Uppmuntra barn och unga att leka och experimentera med orden – väck deras språkliga fantasi och låt kreativiteten flöda i undervisningen.

FRAMFÖR OCH DELA POESI FÖR EN HÅLLBAR FRAMTID
Den tredje och sista delen i poesiutmaningen handlar om att ge barn och unga möjlighet att framföra och dela med sig av dikterna de har skapat. Här presenteras två möjligheter:
1-31 januari – Skicka in bidrag till poesiantologin. Bidraget kan vara skrivet enskilt, parvis eller i grupp (par eller gruppdikt är ett bidrag). Endast ett bidrag per deltagare. En jury väljer ut ett antal bidrag som ingår i poesiantologin. Här finns tidigare års poesiantologier.
21 mars – Delta i Pop Up Poetry på Världspoesidagen. Under denna dag får barns och ungas poesi höras och ta plats – överallt. I skolans matsal, på skolbiblioteket, på caféer, i parker, i kollektivtrafiken, i skyltfönster, på kulturscenen, på nätet och på fler oväntade platser. Låt barnen eller eleverna vara aktiva medskapare. 2026 firas Världspoesidagen i gemenskap den 19 mars!

NYTT TEMA VARJE LÄSÅR
2025/2026 Kärlek för en hållbar framtid – Kick off 15 september!
2024/2025 Mod att förändra
2023/2024 Klimathopp
2022/2023 Ömsesidighet
2020/2022 Tankar om demokratin framtid
2019/2020 Drömmar för en hållbar framtid
2018/2019 Poesi för en hållbar framtid
2017/2018 Miljöpoesi