En professionell lärandegemenskap växer fram

Att bepröva erfarenhet i en professionell lärandegemenskap innebär att lärare aktivt delar kunskaper och erfarenheter, lär av varandra och får nya insikter och idéer för hur de kan förbättra och utveckla eller förändra undervisning. Sustainable Poetrys professionella lärandegemenskap kännetecknas av att det finns ett välgrundat och uttalat gemensamt syfte och mål som är kopplat til kärnprocesserna och att olika alternativ utforskas genom att utveckla, testa och förfina olika handlingar. Gemenskapen är organiserad så att goda exempel kan få spridning och skalas upp till olika praktiker genom anpassning till lokala förutsättningar och behov (Glawe & Selander, 2021; DuFour & Marzano, 2017; LeFevre, Timperley, Twyford & Ell, 2020; Timperley, Ell, LeFavre & Twyford, 2021; Håkansson & Sundberg, 2018).

Den professionella lärandegemenskapen som växer fram är både nationell och internationell och främjar en kultur av ständigt lärande och utveckling där professionella kan dra nytta av den kollektiva kunskapen och kapaciteten och ständigt sträva efter att förfina och utveckla undervisningen. Det handlar om professionella som tillsammans vill lära sig mer om undervisning och lärande för hållbar utveckling i syfte att stärka elevernas engagemang, lärande, utveckling och välbefinnande. Tillsammans beprövas erfarenheter av att arbeta med poesiutmaningen som håller samman skolans breda uppdrag till en helhet (Glawe & Selander, 2021). Det är således lärarna själva som är engagerade och driver sin kunskapsutveckling framåt (Skolforskningsinstitutet, 2022).

Kunskap från vetenskapliga studier och beprövad erfarenhet är viktigt när lärarna planerar, genomför och följer upp arbetet med poesiutmaningen i undervisningen. Beprövad erfarenhet består av kunskaper och erfarenheter som har vuxit fram genom lärarnas arbete med poesiutmaningen i undervisningen. Viktiga frågor som ställs är: Vad fungerar bra och hur vet vi det? Hur gynnar det elevernas lärande? Vad fungerar mindre bra och vad kan vi förändra eller förbättra? Osv. Tillsammans problematiseras och prövas således olika vägar mot det gemensamma målet. Det är professionens gemensamma kunskap som växer fram över tid, dokumenteras och delas med fler. Sustainable Poetrys professionella lärandegemenskap med stöd av ett såväl nationellt som internationellt partnerskap och nätverk har således en stor betydelse för att skapa beprövad erfarenhet. (Skolverket, 2020).

Beprövad erfarenhet i nätverksform

I den professionella lärandegemenskapen finns en målsättning som alla medskapare delar: Tillsammans lyfter vi barns och ungas röster för en hållbar framtid och stärker deras medskapande i demokratin och samhällsutvecklingen på hållbar väg.

En viktig utgångspunkt är att skapa rum för lärande för hållbar utveckling och ge svenskämnet en mer framträdande roll i ämnesövergripande undervisning. Ett gemensamt mål bidrar inte bara till att samordna insatser utan stärker också känslan av gemenskap och delat ansvar bland förskollärare och lärare. Målsättningen ska vara meningsfull för alla medskapare i gemenskapen. Den adresserar aktuella utmaningar och behov inom undervisning och lärande. Målsättningen ger således riktning åt alla medskapare, samtidigt som den är flexibel för att möjliggöra olika vägar (pedagogisk mångfald) till det gemensamma målet. “Att arbeta med beprövad erfarenhet i nätverk ger förutsättningar för kollegial samverkan, ökad delaktighet, stärkt professionalitet och positiva kringeffekter. Nätverket blir en plats där praktikens frågor står i centrum” (Se Skolverket (2023) Beprövad erfarenhet i nätverksform ger ringar på vattnet).

Pedagogisk mångfald – En samarbetsarena för god undervisning

Samtliga medskapare delar således samma återkommande årshjul, men anpassar efter de förutsättningar som finns i den lokala kontexten. Inom gemenskapen kan förskollärare och lärare från olika förskolor och skolor såväl nationellt som internationellt dela en bredare mångfald av kunskaper, erfarenheter och undervisningsmetoder med varandra. Det kan bidra till rikare reflektioner, diskussioner och fler innovativa lösningar på gemensamma utmaningar och behov. Viktiga frågor att ställa sig är; Hur fungerar det här i vår kontext och med våra barn och unga i vår förskola eller skola? Årshjulet signalerar vikten av systematik, uthållighet och långsiktighet – en riktning mot hållbar skolutveckling.

Spridning av erfarenheter

Varje höst (i samband med kick off för låsårets poesiutmaning och varje vår (i samband med att årets poesiantologi släpps) arrangeras webbinarium där professionella kan samverka och dela med sig av kunskaper och erfarenheter. Det finns en enorm kraft i dessa möten eftersom professionella delar gemensamma erfarenheter som präglas av igenkänning och öppnar för att skala upp istället för att ständigt uppfinna hjulet på nytt.

Det öppnas också möjlighet för att möta forskare och ta del av relevant forskning som är intressant i sammanhanget. Tanken är bland annat att skapa en digital mötesplats mellan professionella i förskola och skola, lärarutbildning och forskning där professionens frågor är i fokus. “När lärare, rektorer och övriga professioner i förskola och skola själva formulerar frågeställningar och systematisk undersöker och utvecklar det de gör, med stöd i egna och andras erfarenheter och utifrån aktuell forskning, kan det bidra till en hållbar professions- och verksamhetsutveckling” (Skolverket, 2020, s. 176).

Erfarenheten som är prövad i flera olika sammanhang och kontexter dokumenteras och delas bland annat via projektets återkommande Webbinarier, den årliga poesifestivalen och andra events samt på den här projektsidan och i projektets sociala medier: Facebook, Youtube och Instagram. Det sker också genom att professionella gemensamt utvecklar läromaterial och läranderesurser.

Referenser

Glawe, M. & Selander, S. (2021) Innovativ design för lärande. Stockholm: Liber.

Håkansson, J. & Sundberg, D. (2018) Utmärkt ledarskap i skolan. Forskning om att leda för elevers måluppfyllelse. Stockholm: Natur & Kultur.

LeFevre, D. Timperley, H. Twyford, K & Ell, F. (2020) Leda professionellt lärande. Utifrån adaptiv kompetens. Lund: Studentlitteratur.

Skolforskningsinstitutet (2022) Lärares professionella utveckling och lärande i kollegiala samarbeten.

Skolverket. (2020) Att ställa frågor och söka svar. Samarbeta för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Skolverket (2023) Beprövad erfarenhet i nätverksform ger ringar på vattnet. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/inspiration-och-reportage/beprovad-erfarenhet-i-natverksform-ger-ringar-pa-vattnet

Timperley, H. Ell, F. LeFevre, D. & Twyford, K. (2021) Ledarskap och utmaningar i professionellt lärande. Med fokus på elevers lärande. Lund: Studentlitteratur.