
Lyssna till presentationens av projektets upplägg
Projektet sträcker sig över perioden september – mars och riktar sig till både förskola och skola. I årshjulet framgår de övergripande momenten som går att anpassa och ”skräddarsy” utifrån lokala förutsättningar i förskolan och skolan.
Projektet startar med att barn och unga får lyssna till en författare som presenterar årets tema och poesiutmaning, därefter inleder förskollärare och lärare kreativa lärprocesser i undervisningen med fokus på att barn och unga både får utforska hållbarhetsfrågor och poesi. Under det poetiska hållbarhetsäventyret finns en del FN – dagar att uppmärksamma. Mellan perioden 1 januari- 31 januari är det möjligt för barn och unga att skicka in bidrag till juryn som väljer ut ett antal dikter som publiceras i årets poesiantologi. Under perioden januari – mars fortsätter de kreativa lärprocesserna som nu inriktas mot att presentera dikterna i samband med firandet av Världspoesidagen. Det finns även här möjlighet att fortsätta att uppmärksamma FN-dagar. Den 21 mars är det således dags för firandet av Världspoesidagen – en dag i gemenskapens tecken då alla medskapare läser, skapar och delar poesi för en hållbar framtid.