Hur kan vi väcka barns och ungas nyfikenhet för hållbar utveckling, poesi och läsning?
I projektets poesiantologier finns dikter skapade av barn och unga som väcker nyfikenhet, utmanar tänkandet, inbjuder till skapande samt ger framtidshopp. Det är dikter som berör livet här och nu samt vår gemensamma framtid på hållbar väg. Med poesiantologin, som delvis är en läs- och litteraturfrämjande insats, kan barns och ungas nyfikenhet för hållbar utveckling växa samtidigt som de inspireras till att läsa, samtala, skapa och dela poesi. Initiativet handlar också om att engagera vuxna så att de kan läsa poesi tillsammans med barn och unga – såväl i förskolan och skolan som utanför – samt lyfta deras röster för en hållbar framtid.
En alldeles egen poesibok att bära med sig överallt
Att få vara med och skapa poesi för en hållbar framtid tycker jag är väldigt roligt, spännande och även lärorikt. Det här med att allas röster får vara med och påverka tycker jag är väldigt fint för det visar att alla är lika värda oavsett vad. Ingen ska behöva vara utanför. – Elisabeth (Citat ur “Poesi för en hållbar framtid – av barn och unga i Trelleborg”.
Ladda ner poesiantologierna här:
Poesi för en hållbar framtid av barn och unga i Trelleborg (2020)
Drömmar för en hållbar framtid av barn och unga (2021)
Tankar om demokratins framtid av barn och unga (2022)
Ömsesidighet – Poesi för en hallbar framtid av barn och unga (2023)