Genom ett dynamiskt samskapande kring lärande för hållbar utveckling växer en ämnesövergripande lärportal fram med berättelser, undervisningsexempel och material för att utveckla undervisningen. Lärportalen förenar det analoga och digitala arbetet som berör lärande för hållbar utveckling och öppnar möjligheter för att skapa ett varierat och ämnesövergripande innehåll – en varierad undervisning med olika vägar till det gemensamma målet – som dessutom kan möta elevers olika intressen, förutsättningar och behov (Läs Så väljer du och värderar digitala lärresurser av Skolverket).
Professionella lärande gemenskaper – samskapande visar vägen
För att förskolan och skolan ska kunna ge alla barn och unga de bästa förutsättningarna att trivas i förskolan/skolan (hälsa och gemenskap) och nå sina mål/ha en fungerande utbildning ska skolans verksamhet vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Projektet Sustainable Poetry bygger på samskapande krafter sammanlänkat med ett vetenskapligt förhållningssätt, vilket bland annat innebär att främja och stärka professionellt lärande och utveckling inom och mellan förskolor och skolor. Genom att lärare gemensamt (över tid) utforskar nya vägar till lärande, bygger en dela-kultur (dialog, kunskaps- och erfarenhetsutbyte och samskapande aktiviteter) har poesiutmaningen fått ringar på vattnet och engagerat barn och unga i flera förskolor och skolor i olika kommuner. Den skapar också möjligheter för pedagoger och lärare att få till den globala dimensionen i undervisningen (internationalisering) genom ett samskapande bortom landsgränser.
Bepröva och sprida erfarenhet
Genom att arbeta med poesiutmaningen på olika sätt i undervisningen och att dela med sig av kunskaper och erfarenheter till fler är således lärare med och beprövar erfarenhet och sprider erfarenhet. De blir medskapare till en digital lärresurs som kan användas i undervisningen. Den bygger på gemensam kunskap som vuxit fram i det vardagliga arbetet genom att de verksamma tillsammans prövar och omprövar, delar och samskapar, diskuterar och kritiskt granskar. Det är alltså professionens gemensamma kunskap som växer fram över tid och visar vad som fungerar (och inte fungerar) – vad som kan öka barns och ungas möjligheter att lära och utvecklas och samtidigt stärka deras medskapande i demokratin och samhällsutvecklingen på hållbar väg (Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – Skolverket).
Digital lärresurs för att utveckla undervisningen
Utifrån ett designorienterat perspektiv och genom att nyttja och optimera digitaliseringens möjligheter kan beprövad erfarenhet bortom skolgränser och kommungränser genereras. Genom digitala nätverk (Teaching Learning Community) kan lärare mötas och bygga gemensamma mötesplatser där praktikens frågor står i centrum. Projektet har till exempel en Facebook-sida där det finns möjlighet att inspirera och inspireras, samtala och utbyta erfarenheter samt initiera samarbeten. Det dyamiska samskapandet dokumenteras även här på projektsidan, vilket öppnar upp för att arbetet kan diskuteras och spridas vidare till fler förskolor och skolor. Projektet öppnar till exempel upp för att utmana det invanda och lyfta fram nya perspektiv ((Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – Skolverket).
Stöd för det livslånga lärandet
I det här samskapande projektet används lärarens autonomi som verktyg för att stärka professionellt lärande och utveckling. Det handlar om det livslånga lärandet – att ständigt utvecklas i sin roll som pedagog/lärare och strävan efter att i gemenskap med andra professionella nå allt högre höjder när gällande undervisningsskicklighet. Projektet är initierat av lärare för lärare i syfte att berika såväl elevernas som lärarnas samt hela skolans utveckling gällande hälsa, lärande och hållbarhet. Innovativ design för lärande handlar om att ”gemensamt utveckla nya ramar för tänkandet, liksom nya rutiner för hur undervisning kan utformas.” Det är den samskapande undervisningen som är i fokus (Glawe, M. & Selander, S. (2021) Innovativ design för lärande).
Ett projekt för hållbar skolutveckling
Skolledningen kan följa och stödja arbetet genom att skapa förutsättningar för kollektivt samskapande och skala upp arbetet till att omfatta hela förskolan eller skolan. Sustainable Poetry – som bygger på ett ’delat ägandeskap’ – är ett exempel på hur man kan bygga engagemang för ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete över hela förskolan/skolan och inte bara i vissa klassrum (Läs Glawe & Selander (2021) Innovativ design för lärande; Jfr. Håkansson & Sundberg (2018) Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse.)
Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle (Mål 4 – God utbildning för alla). Förskolan och skolan har således en betydande roll för att främja och stärka alla barns och ungas delaktighet i demokratiska processer och därigenom utveckla kunskaper och kompetenser som behövs för att bidra till hållbar samhällsutveckling. Genom poesiutmaningen når barns och ungas röster långt utanför förskolans och skolans väggar, vilket öppnar upp för politiker och tjänstepersoner i kommuner att ta till vara på deras tankar och idéer som resurser i de demokratiska processerna – för en hållbar framtid.
Förutom att projektet ger möjligheter för förskolan och skolan att knyta undervisningen till demokrati- och värdegrundsarbetet ger det också möjligheter att knyta undervisningen till det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Likaså främja och stärka samarbetet med vårdnadshavare – med målet att främja och stärka barns och ungas personliga utveckling till att bli aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.
Röster från praktiken
Lyssna till lärare som delar med sig av sina erfarenheter: Lärare berättar
Ta reda på skolbibliotekets roll i projektet: Skolbibliotekarier berättar