Genom poesiutmaningen låter vi den språkliga mångfalden blomma

Illustratör: Nikki Schmidt

“Poesin är en av de få uttrycksformer som är tillgänglig för alla” – Mats Söderlund, poet

På Världspoesidagen den 21 mars 2019, arrangerades den första poesifestivalen i Trelleborgs kommun. Stadens huvudbibliotek fylldes med förväntansfulla barn och unga (förskolan, grundskolan och gymnasieskolan), lärare, bibliotekarier, hållbarhetsstrateger, politiker, föräldrar och många fler. Poesiutställningen innehöll dikter skapade av barn och unga på ett 20 tal olika språk, illustrationer och konstverk. På den öppna scenen och i scenprogrammet förmedlade barn och unga sina dikter för en fullsatt publik. Här kan du lyssna till några vuxna som varit med och skapat dessa förutsättningar för barn och unga: Poesifestivalen i Trelleborg 2019

Jim Cummins – världens ledande forskare inom området flerspråkighet – lyfter poesin som en fantastisk genre som ger flerspråkiga elever möjlighet att uttrycka sina tankar och idéer. “Poesi ger eleverna chans att förmedla djupare mening med relativt få ord.” Dessutom är det värdefullt för dem att skapa dikter på både svenska och sitt modersmål (Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. s. 271).

Poesi på olika språk

Jag visste inte att språk var en skatt

Jag visste inte att mitt språk är min frihet

Jag visste inte att mitt språk är min styrka

لم أكن أعلم أن اللغة كنز

لم أكن أعلم أن لغتي هي حريتي

لم أكن أعلم أن لغتي هي قوتي

Utdrag ur “Mitt språk” av Ghiath, Gymnasieskola

Illustratör: Liam Rayner

Jag har funnit kraften i mitt språk

funnit kraften i mig

språket ger mig styrka att förändra

språket ger mig förutsättningar att få min röst hörd

Utdrag ur dikten “En mäktig röst” av Felicia, Gymnasieskola

Illustratör: Ingrid Skåre