Poesi passar så bra för barn att skriva! Det är lätt, det går fort och ändå går det att säga hur mycket som helst. För en dikt kan se ut hursomhelst, man behöver inte följa några regler alls!
Mårten Melin, Poet
Artiklar och Reportage
Soold, L (2011) Specialpedagogik – Poesi stärker små barns språkutveckling
Junibackens pedagogiska program för åk 1-3 på temat poesi
Lannvik, Duregård M (2018) Tidningen i grundskolan – Poesin öppnar språket.
Palm, M (2017) Tidningen i grundskolan – Kreativt klassrum med blackout poetry
Palm. M (2017) Tidningen i grundskolan – Dagens diktare vänder sig mot världen
Smith, M (2017) Lärarnas Riksförbund – Blackout Poetry – att skriva utan att skriva
Sjödahl, A (2018) Lärarnas Riksförbund – Poesi som inspirerande avslut av terminen.
Sanningen är att vi inte klarar oss utan den. Våga använda den. Våga provocera med den. Våga illustrera med den. Våga låta den tala i ditt ställe!
Mats Söderlund, Poet
Litteraturbanken – Varför ska man läsa poesi?
Skriva – Poesiskolan
Sahlin, J. (red.) Livsviktig poesi – ett poesiprojekt för årskurs 4-6.
Linner, T. Lektionsbanken – Poesi och cirkelmodellen
Boktips
Glittrig diamant dansar – Om diktskapande i förskolan
Söderlund, M. (2017) Skriva poesi- om diktandets hantverk
Möller, D & Schiöler, N (2016) Svensk poesi
Monasar, Mona (2019) Modersmål
Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar. (2019) Berör och förstör – dikter för unga