Årshjulet

Hur kan lärare genom samskapande ge hållbarhetsfrågorna en naturlig plats i förskolans och skolans undervisning och lyfta barns och ungas röster för en hållbar framtid? Och hur kan skoledningen främja och stödja en sådan lärardriven innovation?

Sustainable Poetrys årshjul – Klicka på länken Årshjul för att ta del av presentationen.

Om att designa lärsekvenser i multimodala och globala lärmiljöer

I projektet kan lärare använda sig av ett designtänkande för att skapa en meningsfull undervisning som berör komplexa framtidsfrågor med fokus på barns och ungas perspektiv. Här knyts språk- och kunskapsutvecklingen ihop med lärande för hållbar utveckling – med stöd av bland annat digitala resurser.

Hela skolan perspektivet

I årshjulet visualiseras de planerade händelser och aktiviteter som sker inom projektet varje läsår. Det är en cirkulär process, vilket ger möjligheter att skala upp samskapandet över tid så att så att alla i förskolan eller skolan kan följa med på den poetiska innovationsresan. Genom att nyttja digitaliseringens möjligheter skapas samarbetsytor och utbyten av kunskaper och erfarenheter bortom tid och rum. Det är således möjligt för förskolor och skolor i hela landet att vara en del av en större gemenskap, inspireras av varandras arbete, utbyta idéer och samskapa. Den gemensamma nämnaren är praktikutveckling – pedagoger och lärare som utforskar och delar den egna praktiken kring lärande för hållbar utveckling. Det öppnar således för många olika perspektiv. Genom ett multiprofessionellt samskapande kan hållbarhetsfrågorna få en naturlig plats i förskolans och skolans undervisning. Sustainable Poetry öppnar således för att samskapa ett “hela skolan – perspektiv” där professionella tar ett gemensamt ansvar för utveckling av undervisningen och bygger därmed en samarbetande kultur kring lärande för hållbar utveckling. I ett sådant utvecklingsarbete är det centralt att fånga in barns och ungas röster – som är en grund och självklar del i hållbar skolutveckling. Forskning pekar på att ett “välfungerande arbete med lärande för hållbar utveckling kännetecknas av att hela skolan arbetar i samma riktning och rektorns roll är central för att skapa strukturer och en kultur som stödjer arbetet med lärande för hållbar utveckling” (Skolinspektionen (2023) Skolors arbete med lärande för hållbar utveckling – Att ge elever handlingskompetens för de stora utmaningarna. s. 18).

Rektors roll som kapacitetsbyggare för en samskapande kultur

Rektor verkar som “kapacitetsbyggare” inom projektet, vilket betyder att skapa förutsättningar för kollektivt samskapande och bidra till att skala upp arbetet med hållbarhetsfrågor och poesi så att det kan omfatta hela förskolan eller skolan. Projektet bygger på innovativ didaktisk design, vilket ger varje förskola eller skola möjlighet att ingå i en global gemenskap för hållbar utveckling och samtidigt “skräddarsy” upplägget efter förskolans eller skolans lokala förutsättningar och behov. Sustainable Poetry – som bygger på ett ‘delat ägandeskap’ – är ett initiativ som möjliggör att skapa engagemang för ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete på hela förskolan eller skolan och inte bara i vissa klassrum (Läs mer om det i Glawe, M. & Selander, S. (2021) Innovativ design för lärande; Jfr. Håkansson, J. & Sundberg, D. (2018) Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse; Dufour, R. & Marzano, R. (2017) Leda lärande i team; Fullan, M. (2013) Professionellt kapital – att utveckla undervisning i alla skolor).

Att lära och utvecklas i sin profession och mellan professioner

Skolutvecklingsarbetet som möjliggörs genom ett medskapande i Sustainable Poetry kopplas ihop med vetenskapliga studier kring bland annat lärande för hållbar utveckling och poesi i undervisningen. Den beprövade erfarenheten (de professionellas kunskap om vad som fungerar och som kan stärka barn och ungas möjligheter att lära och utvecklas) består av kunskap som växer fram inom projektet i det vardagliga arbetet i olika förskolor och skolor såväl lokalt som nationellt och internationellt. Den beprövade kunskapen handlar om hur verksamma pedagoger och lärare i nära samverkan med till exempel skolbibliotekarier, elevhälsan, omgivande aktörer prövar och omprövar, problematiserar, diskuterar och kritiskt granskar och utvecklar undervisning. Det är således professionens egen, gemensamma, kunskap som växer fram över tid. Genom projektets öppenhet och transparens är det möjligt att få syn på det som genomförs i olika verksamheter och vad det leder till. Genom den kontinuerliga dokumentationen som delas öppet via projektsidan, via projektets Facebook-sida och i förskolors och skolorna egna digitala kanaler gör att arbetet kan diskuteras med andra och spridas vidare. Den beprövade erfarenheten (i likhet med forskningsresultat) är således allmängiltig, generaliserbar och därför överförbar mellan olika skolor. (Läs mer: Skolverket “Det här är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”).