Forskning – Poesi i undervisningen

Forskningen som presenteras i avhandlingen Möten med dikten: Poetiska läspraktiker inom och utanför gymnasieskolan av Anna Sigvardsson berör hur gymnasieelever läser poesi i skolan och på fritiden. I studien undersöks dels läsning av poetiska texter, dels vilka olika sorters läspraktiker som elever och lärare odlar i dessa sammanhang.

I Poesi främjar självförståelse och acceptans berättar Sigvardsson att det saknas tillräcklig forskning om poesi i undervisningen trots att det sedan länge är en viktig del av litteraturundervisningen i svenskämnet. Forskningen pekar på att många lärare är osäkra kring hur de ska få elever att engageras av poesi. Det saknas även studier som visar hur man kan arbeta med poesi så att eleverna blir engagerade.

Tips på artiklar från Skolverkets Lärportal:

Poesi och språklek (Förskola) – Niklas Pramling

Låt dikten komma till oss! Poesi och poesididaktik genom
hela grundskolan
(F-9) – Ann Boglind och Anna Nordlund,

Att undervisa om poesi – (åk 4-9) Ingrid Mossberg Schüllerqvist och Marie Wejrum