Unga poeter i rörelse på Söderslättsgymnasiet

”Idag har vi fått skriva dikter om ett ställe som betyder något för oss, sen fick vi beskriva platsen om 100 år. Jag har lärt mig att man ska tänka utanför boxen.” – Elev, Försäljning och serviceprogrammet

Det vi minns av en dikt är ofta bilderna. Poeten Mats Söderlund, som idag är på återbesök på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg, fortsätter att inspirera eleverna att skapa poetiska bilder med platsen som utgångspunkt. Mellan författarbesöken har eleverna utforskat modernismens stora banbrytare Karin Boye. De har läst om hennes liv och författarskap samt läst dikter ur boken Karin Boyes samlade dikter. Följande dikter har vi läst gemensamt: I rörelse, Källvattnet och Vattnets barn. Möjlighet till dubbla författarbesök har vi fått genom ”Jag skriver i dina ord” som i år firar 10 års jubileum. Vi har kombinerat årets poesiutmaning ”Klimathopp” med ”Jag skriver i dina ord” – en skrivtävling för elever i gymnasiet där de uppmanas att ta ut svängarna rejält. Eleverna har arbetat med fragment ur Karin Boyes dikter, till exempel välja ett ord, en versrad eller strof ur de dikter vi läst gemensamt eller dikter de läst på egen hand.

Eleverna lyssnar uppmärksamt när Mats förmedlar Karin Boyes bild av eldar som tänds och bröd som bryts. Därefter vänds nyfikenheten mot elevernas utvalda platser – vilka bilder framträder? Öppnar bilderna upp för fler associationer – fler skikt att utforska. När eleverna efter en stund uppmanas att föreställa sig platsen om 100 år utvidgas och förvandlas bilden. Framtidsbilder – Hur går bilderna in i varandra? Hur går de isär? Vilken framtid fantiserar de om? De tänker så det knakar, pennan glöder och orden virvlar som löv.

”Idag har Mats varit här och vi har gjort olika dikter med olika kombinationer. Jag har lärt mig hur man varierar.” – Elev, Bygg och anläggningsprogrammet

Mats varvar detaljer kring diktandets hantverk med berättelser om livet som poet. Därtill läser han utvalda dikter som inspirerar. Hur får man en dikt att verkligen lyfta? Börja med att skriva om dikten flera gånger. (Det är så klart en utmaning för de som vill bli snabbt färdiga…) Hitta andra, bättre bilder, släpp loss fantasin. Platsen om 100 år – Imagine! Mats ord öppnar för kreativitet och fantasi; det gör inget om bilderna blir konstiga och inte passar in. Eleverna provar att ställa bilder mot varandra. Vidare provar de att bryta raderna på ett sätt som ger tyngd åt vissa ord. En rörelse är igång. Ska meningen stå på en rad eller brytas upp? ”Att fullkomna en dikt kräver tid, eftertänksamhet och ödmjukhet”, skriver Mats Söderlund i handboken Skriva poesi – om diktandets hantverk. Under författarbesöket lyfter Mats vikten av att skriva om något som ångår eleverna och om att omarbetningar är ett måste. Framöver ska eleverna finslipa – vrida och vända på orden lite till. Kort och gott väga varje ord på en guldvåg. Så som poeter gör.

”[…] Det är bra att vi träffade Mats Söderlund eftersom han har gett mig ett annat sätt att tänka på hur man kan skriva dikter. Jag tycker man ska göra sånt här i andra ämnen också så att man får insikt i hur man kan tänka och nya sätt att skriva.” – Elev, Samhällsvetenskapligaprogrammet

Mellan två workshops fick vi möjlighet att uppmärksamma våra unga poeter in Trelleborg. Det blev diplomutdelning, fika, intervju samt boksignering. Eleverna är medskapare till årets poesiantologi Klimathopp – Poesi av barn och unga som släpps i samband med Sustainable Poetrys Webbinarium den 29 maj. I den digitala antologin finns bidrag från barn och unga i förskola, grundskola och gymnasieskola i några olika kommuner.