“Plastfria hav vill vi ha, rent vatten till alla ska det va…” På poesifestivalen i Trelleborg (som arrangeras varje år i samband med firandet av Världspoesidagen) kan barn och unga mötas över skolstadierna och få nya kulturupplevelser, ta plats på scen och förmedla poesi för en hållbar framtid. På poesifestivalen finns det möjlighet för barn och unga att lära sig om hållbarhet och utforska hur poesi kan bli en kraft för att påverka och förändra. I år var det fokus på att skapa klimathopp tillsammans. Vi fick lyssna till många modiga barn och unga som stod på scen, läste dikter och inspirerade till förändring och handlingskraft. Tom och Anton, anpassad gymnasieskola, läste både sina egna dikter och kompisarnas. Dessutom hade de sällskap av pedagogen Erika som läste några dikter.
I läroplanen för anpassad gymnasieskola betonas vikten av att unga kan hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden. Vidare står det att skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet och självförtroende och skapa goda förutsättningar för ungas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. Att ta plats på scen och förmedla en personlig dikt om hur vi kan ta hand om oss själva, varandra och planeten på ett hållbart sätt ger inte bara nya kunskaper och insikter utan även förutsättningar för personlig utveckling. Skolan ska stärka ungas tro på sig själva och på framtiden.
Genom att arbeta med poesiutmaningen i undervisningen kan skolan bidra till att utveckla ungas kommunikativa och sociala kompetens samt uppmärksamma viktiga livsfrågor och skapa rum för att lyfta ungas perspektiv. I läroplanen för anpassad gymnasieskola framgår även det viktiga miljöperspektivet som ska genomsyra hela utbildningen. Undervisningen ska ge kunskaper och insikter så att unga kan hitta sin bästa väg framåt och medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan. “Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling” (Ur läroplanen för anpassade gymnasieskolan).
Läs mer om hur unga kan engageras i ett gemensamt lärande för hållbar utveckling där ett multimodalt skapande och digitala resurser fyller en viktig funktion för lärande, utveckling och välbefinnande. Eleverna är medskapare i sitt eget lärande, får samtidigt utforska viktiga framtidsfrågor tillsammans med andra och göra sina röster hörda i en lärande gemenskap: Meningsfullt och hållbart lärande i anpassad gymnasieskola