Den årliga poesiutmaningen är igång

Klimatoro och bristande framtidstro är växande problem. Det är viktigt att vi i skolan bygger kunskaper, lyssnar, samtalar och skapar möjligheter för elever att uttrycka sina tankar och känslor. Läsårets poesiutmaning klimathopp är igång och visar på ordets kraft att beröra och inspirera till förändring och utveckling på hållbar väg.

Världen står i brand, vattnet tar slut
inte ens säkert för dig att gå ut
Problemet är vårat, skulden är vår
Vi behöver göra något nu, helst igår

Diktrader av Edvin, åk 9, Illustration av Ingrid Skåre, konstnär

Poesi som verktyg för att kommunicera kring klimatkrisen

Poesi kan vara ett kraftfullt verktyg för att utforska och kommunicera viktiga samhällsfrågor, som klimatförändringarna. Läs på om ämnet gemensamt och utforska olika alternativ. Det finns många böcker att låna på biblioteket och en hel del användbart digitalt material; se några tips i slutet av inlägget. Läs och diskutera även dikter som behandlar klimatförändringar, till exempel finns det många dikter skapade av barn och unga inom projektet: Hållbar poesi

Inspirera elever att använda poesi som ett verktyg för att reflektera över och kommunicera sina känslor och hopp angående klimatfrågan. Samtala om hur olika poeter uttrycker sina idéer och känslor. Testa därefter olika former av poesi, som exemplevis haiku, fri vers eller rimmande dikter. Att låta elever leka med språket och experimentera med ord och uttryck hjälper dem att finna sin unika röst och få tilltro till sin egen språkliga förmåga. Diskutera hur poesin kan fånga känslor och tankar om klimatförändringarna och hur språkets mångfald kan användas för att förmedla dessa känslor på ett effektfullt sätt.

Naturen och vardagen är rika källor till inspiration, så varför inte ge er ut på promenad för att hämta inspiration. Det går att kombinera med att få in mer rörelse i det annars så stillasittande skolarbetet. Observera detaljer, färger, dofter… Presentera och förklara olika stilfigurer såsom metafor, liknelse, besjälning och anafor. Diskutera hur dessa kan förstärka budskapet i en dikt. Kom ihåg att det viktigaste är att experimentera och ha kul när ni skapar poesi.

Vi måste få balans
i våra behov och vår natur
Frågan är bara…
HUR?

Diktrader av Julia, åk 6, Illustration av Ingrid Skåre, konstnär

Bidra till poesiantologin och skapa en poesiutställning

Låt eleverna dela sina dikter med varandra och ge respons. De kan exempelvis fokusera på stilfigurerna – hur de kan användas för att förstärka budskapet om klimathopp. Om eleverna önskar finns det möjlighet att skicka in dikter till juryn senast den 31 januari.

Samla också eleverna och se vilka idéer och förslag de har gällande en diktutställning på skolan eller på annan plats utanför skolan. Det kan exempelvis bli en diktutställning runt skolan som alla elever kan delta i när det är Världspoesidagen den 21 mars 2024.

När allt känns förtvivlat och förgäves
så är det drömmarna som håller en vid liv.
Håller oss flytande.
Får oss att kämpa vidare mot vårt mål.
Även fast det ibland känns omöjligt.

Diktrader av Clara, åk 8, Illustration av Ingrid Skåre, konstnär

Var med i POP UP POETRY – det globala firandet av Världspoesidagen

Uppmärksamma Världspoesidagen genom att medverka i den digitala aktiviteten POP UP POETRY. Aktiviteten går ut på att elever läser och delar med sig av sina dikter digitalt. Använd gärna projektets Facebook-grupp för att dela dikter och annat spännande ni gör inom projektet. Det stärker elevernas förmåga att muntlig presentera för verkliga mottagare – att förmedla känslor, få fram sitt budskap och skapa engagemang. Genom poesiutmaningen kan de klä sina tankar och känslor i ord och göra sina röster hörda – för en hållbar framtid.

Några länkar där det finns fakta om klimatfrågan:

Globala målen

WWF

Naturskyddsföreningen