“förstå mig när jag säger att jag vill falla in i din kärlekshunger” – utforska kärleksdikten med eleverna

vi är unga & ren fantasi. vi är fiktiva i samma sekund som minuterna byter verklighet. Orden som strömmar ur högtalarna fängslar. På tavlan står det; När dikten kommer till dig var beredd. Den kanske har ett budskap vill bli hörd och sedd. ( Brita af Geijerstam, poet). Dagens tema är kärlek och poesiundervisningen handlar om att samtala om kärlek, utforska kärleksdikten och skriva en kärleksdikt.

Poeten Aya Kanbars ord; förstå mig när jag säger att jag vill falla in i din kärlekshunger fram och tillbaka från en yrsel till en annan griper tag. Orden är hämtade ur poesiboken hyperverklighet. Dikten finns att lyssna till i Dagens dikt – författare och skådespelare läser poesi från nu och då, när och fjärran (Sveriges Radio). Med utgångspunkt i dikten och podcastavsnittet Älska nån – Skriv om oss!, där Rebo Mahmod och Nasteeho Shegow (de är med i Kulturrådets ungdomsråd) samtalar med Sveriges läsambassadör Nioosha Shams om Aya Kanbars dikter, fördjupas dagens poesiäventyr. Vilka tankar och känslor väcks till liv i läsningen av Aya Kanbars dikter? Podcasten är ett rum att vila i, en plats för de nyfikna äventyrarna… En bit in i programmet kommer överraskningsmomentet. Poeten Aya Kanbar är inbjuden gäst och berättar sina tankar om kärlek, hur kärlek kan kännas och brännas samt hur kärleksdikten kan ta plats i våra liv.

I nästa sekvens i poesiundervisningen finns rum för att skapa kärleksdikter och ytterligare inspiration hämtas i Mats Söderlunds bok Skriva poesi – Om diktens hantverk. Poesin är kärlekens språk! skriver vi på tavlan. Vi behöver dess bilder, rytmer och klanger för att alls kunna yttra oss om kärlekens väsen. Och det är i mellanrummen, mellan orden, som mening uppstår, skriver Söderlund. Därtill skriver vi några råd på tavlan, bland annat att undvika ord som har med kärlek att göra. Om du bara måste använda orden så gör det på ett nyskapande sätt. Om det kan sägas klart behöver du inte skriva en dikt om det. Vi stannar upp och resonerar vad det kan betyda och hur det kan gå till. I boken finns en del exempel att inspireras av. Att skriva kärleksdikter handlar, enligt Söderlund, om att få fram en känsla ur vårt innersta, ge den en språklig gestalt och förbinda den med vad som händer utanför oss, i världen.

Elever uppmuntras att skriva kärleksdikten på flera språk. Tillsammans får vi den språkliga mångfalden att blomma. Poesin är ett internationellt språk. Den bygger broar och ger en känsla av samhörighet, berättar Mats Söderlund i en intervju om Sustainable Poetry och Världspoesidagen. Läs vidare här: Elever skriver hållbar poesi om globala mål – Omvärlden.

Vi utforskar diktandets hantverk tillsammans, låter orden dansa över pappret och får skrivglöd genom läsambassadörens ord: Det är sol. Poesin är stor. Den gör mig större (Nioosha Shams ur avsnittet Älska nån i podcasten för ungdomar av ungdomar Skriv fös oss.

Sveriges läsambassadör: Nioosha Shams, är utsedd av Kulturrådet att sprida läslust och verka för att alla ska få lika möjlighet att nå litteraturen och bli läsare.