Att skicka in bidrag till årets poesiantologi är stängd för det här läsåret, men poesiskapandet för en hållbar framtid fortsätter att blomstra. Vi fick i veckan frågan huruvida barn och unga fortfarande kan engageras i poesiutmaningen och vara med och fira Världspoesidagen med andra medskapare i projektet. Svaret är JA!
Fortsätt att läsa, skapa och dela poesi – var med och skapa poesiyra på Världspoesidagen. Kanske vill ni samla ihop dikterna och gemensamt skapa en poesiutställning på förskolan/skolan eller utanför i närsamhället så att medborgare i olika åldrar i er kommun kan ta del av barns och ungas tankar om samtiden och framtiden på hållbar väg?
Kanske vill ni använda dikterna som skapats för att skapa en hälsofrämjande och kunskapshöjande poesivandring med tävlingsinslag som alla på förskolan/skolan kan delta i när det är Världspoesidagen? Hämta inspiration från tre olika kommuner: Hur vill ni uppmärksamma Världspoesidagen?
Kanske tar ni ut svängarna rejält och inspireras av Trelleborgs kommun där barn och unga sedan 2019 har sin egen poesifestival? Det finns många vägar till det gemensamma målet; att uppmärksamma den internationella poesidagen och lyfta barn och ungas röster för en hållbar framtid. Det spelar ingen roll hur stort eller hur litet – alla aktiviteter är lika värdefulla!
Delta i POP UP POETRY
Pop Up Poetry är en digital kommunikationsaktivitet där barn och unga oavsett vilken skola man går på eller vilken del av världen man befinner sig i kan göra sin röst hörd och dela sina tankar och känslor med verkliga mottagare utanför skolan. Det är ett meningsfullt sätt att använda digitala verktyg i undervisningen för att förstärka elevernas lärande och utveckling och samtidigt bidra till att ung demokrati främjas och stärks såväl i skolan som i det omgivande samhället. Vuxna som förebilder har en viktig roll i projektet inte minst för att lyssna till barn och ungas tankar och idéer och att lyfta fram dessa så att de får höras och tas tillvara på i samhället. I den här aktiviteten får barn och unga gå utanför sin “komfortzon” och våga prata i nya sammanhang och därmed utveckla den kommunikativa förmågan och digital kompetens. Här är ett exempel på POP UP POETRY och då är det Lars Thulin som är kultur- och nöjesansvarig på Trelleborgs Allehanda som läser ett av de vinnande bidragen i poesiutmaningen 2022. Lars är glad över att “få vara med på ett hörn med Sustainable Poetry”. “Med sikte på lite gamla ‘Boktipset’-vibbar läser jag här ett otäckt aktuellt bidrag, ‘Krig och sorg’ skapat av Atrisa, åk 6 på Ellen Keyskolan i Göteborg.