Idag har vi samlats för att ta farväl av den del av mig som gjorde allt för att förgöra och förstöra. Till henne som bara såg värdet i prestation och självplågeri. Hand i hand i hela mitt liv, men nu ska jag låta dig gå. – Utdrag ur “Starkskör – Livets skoskav & hjärtats fyrverkerier” av Emma Berg.
Det är några veckor sedan elever på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg fick uppleva den första föreläsningen i en föreläsnings-serie om ungas hälsa och välbefinnande. De lyssnade till författaren och kreatören Emma Berg i skolans aula. Föreställningen “Starkskör – om livets skoskav och hjärtats fyrverkerier” lämnade ingen oberörd. Så här skrev en elev i sin Exit Ticket i slutet av föreställningen;
Det känns som en stor lättnad inom mig över att jag och många andra inte är ensam om att må dåligt eller må bra. Det känns också väldigt skönt att hon var så pass ärlig och öppen med hennes ätstörningar och andra kontrollbehov. Men även depression, ångest och stress. Jag ser verkligen fram till att läsa boken fylld med hennes verk.
Nästa del i föreläsningsserien om ungas hälsa och välbefinnande arrangerades i skolans två mediatek den här veckan. Elever på bygg- och anläggningsprogrammet fick möta och lyssna till Hanna Hildeman (a.k.a. Grace Vandal) – “Titeltrotsaren” som gjort en omtumlande resa mot psykisk hälsa – från att ha kämpat med bland annat en svår skolgång och ätstörningar till att ta kontrollen över sitt liv och utmaningarna som det innebär att ha både ADHD och Bordeline.
Precis som Emma, är Hanna stark i sin sårbarhet och deras berättelser berör och skapar eftertanke. Eleverna fick följa med på en krokig resa där resenären slutligen hittar hem till sig själv. Med stor inlevelse pratade Hanna om hur det är möjligt att ta sig igenom de svåra stunderna i livet, hur man kan stärka sig själv och hitta en bättre och mer hållbar väg framåt. Hon gav eleverna möjlighet att “baxa” ett eller flera råd, till exempel att att hitta sin “prestationsfria-zon” och göra sig bekväm i den; vi “måste ingenting” förutom att dö, sa Hanna och log. Vidare frågade hon eleverna; är ni bra på att vila? Eleverna tänkte efter… Ett annat råd som Hanna förmedlade till eleverna är betydelsen av att dra i nödbromsen i tid och be om hjälp. Är ni bra på att be om hjälp? “NEJ”, svarade de flesta (!) (Här har skolan verkligen en utvecklingspotential att rusta eleverna med bra strategier…) Vidare berättade Hanna hur betydelsefullt det är att lyssna inåt och inte bara på vad auktoriteter säger. Hannas budskap var tydligt; “var snäll mot dig själv!”
En bit in i föreläsningen berättade Hanna om tiden då “renoveringsarbetet” hade startat – om hur studierna på konstskola och att ägna sig åt kreativt skapande gjort stor skillnad på hennes väg mot psykisk hälsa. Skolan fick en ny innebörd i livet. Tidigare hade den varit en plåga. Hanna berättade hur hon “gick under radarn” i skolan eftersom hon presterade bra – hon var ju den “duktiga flickan”. I gymnasiet gick det inte längre att hålla upp fasaden. “Krasch!” Hanna läser några versrader som hon skapade under den här tiden;
You put a book in my face and lock me in a cage
I’m a drop-out
a known fact
Will never be changed
So stop that
School and I just wan’t be engaged
Vikten av en meningsfull och tillgänglig skolgång blev så tydlig – vad som kan hända om barn och unga inte blir sedda och bekräftade utifrån just sina individuella förutsättningar och behov – alla har rätt till en skola som är meningsfull, begriplig och hanterbar – en lärmiljö där både stimulans och stöd erbjuds. Under föreläsningen lyssnade eleverna med stort intresse och nyfikenhet. Det framgår också i menti-resultatet att Hannas berättelse lämnade avtryck.
I slutet av föreläsningen pratade vi extra mycket om vikten av att få uttrycka sig; att få klä sina tankar och känslor i ord, bilder m.m. precis som Hanna gjort på sin resa mot psykisk hälsa. Vi läste gemensamt en dikt som inleder antologin “Still Standing – en bok om psykisk (o)hälsa hos unga”;
Alla vägar leder framåt,
förr eller senare, en rak väg
eller en krokig väg.
Oavsett bakgrunden som barn,
om man hade en jobbig uppväxt eller lättare uppväxt
så kan det hända samma sak i framtiden
att det kommer gå framåt
och bli bra till slut.
Elev- Söderslättsgymnasiet
Till sist fick eleverna fundera över när de läst eller skrivit en dikt senast och vetskap om att nästa vecka väntar en kreativ poesi-workshop tillsammans med skolbibliotekarien och läraren i svenska. Alla fick också ett eget exemplar av boken med sig hem. Duke W. Shane (se bild ) som är projektledare för “Unga Vuxna Trelleborg” har tagit fram boken tillsammans med en rad olika samarbetspartners och har även skrivit en av texterna i boken “Bättre sent än aldrig”. Verksamhetschefen för Vuxenpsykiatri Malmö-Trelleborg Hans Bauer skriver i antologin att mötet med unga i ett tidigt skede kan förebygga psykisk ohälsa; “Genom kontakt med någon som gjort resan själv och som vet hur det känns så kan ungdomarna se att vem som helst kan drabbas och att man trots det kan leva ett välfungerande liv.”
Här finns boken att ladda ner: “Still Standing – En bok om psykisk (o)hälsa hos unga”
(Unga Vuxna Trelleborg är ett projekt som riktar sig till ungdomar och unga vuxna för att motverka dåligt psykiskt mående.)