På Bokmässan blommar poesin lite varstans, bland annat i Rum för Poesi som är Bokmässans mötesplats för poesi. I rummet framförde poeter sina dikter på scen, bland annat läste Isabella Nilsson en dikt från sin nya bok En bok för ingen. Förutom diktuppläsningar så avtäcktes Mariam Naraghis gjutna poesilock –  en dikt med regnet som inspiration. Det är ett exempel på hur man kan nyttja konst i form av poesi till stadsutveckling och dra uppmärksamhet till regn och klimatanpassning (Se Vårt Göteborg). (Jämför med “Visionen om ett fimpfritt Trelleborg” i Trelleborg – här nyttjas också konst i form av poesi (även med illustrationer) till stadsutveckling – med fokus på barns och ungas aktiva medskapande.

I seminariet Poesi: motstånd och försvar samtalade poeten Jenny Tunedal med poeten Koleka Putuma och serietecknaren och poeten Nathan Trantraal om hur de förnyar poesin och tar den in i nya rum. Seminariet inleddes med diktuppläsningar som verkligen berörde. Därefter pratade de om att försvara rätten att uttrycka sin verklighet, sitt hopp och sina drömmar. Och om att genom poesi göra motstånd mot orättvisor. Koleka Putumas omtalade debut “Kollektiv minneslust” väckte nyfikenhet och får följa med till skolan. Det ska bli spännande att berätta för eleverna om den yngre generationens diktare i Sydafrika och läsa några dikter tillsammans.

Ett annat seminarium som inspirerade var Spoken word som konstform. Poeten Athena Farrokhzad samtalade med poeterna Siphokazi Jonas, Modise Sekgothe och Phomolo Sekamotho om hur de experimenterar med olika konstformer exempelvis spoken word och använder mångspråkighet som en resurs. De inledde också seminariet med att läsa dikter med stor inlevelse.