jag har funnit kraften i mitt språk
funnit kraften i mig
språket ger mig styrka att förändra
språket ger mig förutsättningar att få min röst hörd
Utdrag ur dikten “En mäktig röst” av Felicia (elev)
Den 21 februari är det internationella modersmålsdagen. Dagen instiftades av Unesco år 1999 med syftet att främja flerspråkig undervisning, språklig mångfald och alla människors rätt att tala och skriva sitt modersmål. Fira dagen tillsammans med barn och unga genom att synliggöra den språkliga mångfalden som är en rikedom och en resurs i samskapandet av framtiden på hållbar väg.
Läs och utforska poesi tillsammans
Läs, utforska och samtala om dikter gemensamt. Ett tips är att läsa dikter skapade av barn och unga i antologin “Drömmar för en hållbar framtid” ett annat tips är att läsa dikter ur boken “Modersmål” av Mona Monasar och ett tredje tips är att läsa dikter på olika språk. Samarbeta gärna med skolbiblioteket.
Jag sa en gång att ni
tagit mitt språk ifrån mig
Att orden inte kunde komma ut
[…]
Vem är jag om jag inte ens har
ett språk
Utdrag ur dikten “Andra generationen” av Mona Monasar
Skapa poesi på flera språk och var med i årets poesitävling
“Poesi ger eleverna chans att förmedla djupare mening med relativt få ord.” Jim Cummins, ledande forskare inom flerspråkig undervisning, lyfter fram flerspråkiga projektarbeten som ett sätt att designa undervisning med “flerspråkiga glasögon” på. Han nämner poesi som en “fantastisk språkgenre” som ger nyanlända och flerspråkiga elever möjlighet att uttrycka sina tankar och idéer. Ett förslag som presenteras i boken Flerspråkiga elever – Effektiv undervisning i en utmanande tid är att ge elever möjlighet att skriva dikter på både svenska och på sitt modersmål.
Jag visste inte att språk var en skatt
Jag visste inte att mitt språk är min frihet
Jag visste inte att mitt språk är min styrka
Utdrag ur “Mitt språk” av Ghiath (elev)
Dikten “Mitt språk” är skapad på två språk och finns med i filmen “International Mother Language Day”. Den finns också att lyssna på i LHU-podden, avsnitt 1 som handlar om svenska, metod och poesi. I avsnittet läser poeten och läraren Ida Olofsson bland annat Ghiaths dikt.
Senast den 1 mars kan eleverna lämna in bidrag i årets poesitävling. Mer information om poesitävlingen, inspiration och tips finns här: Tankar om demokratins framtid
Läs också: