Så ”marineras” eleverna i poesi

Under jullovet har elever och lärare på Söderslättsgymnasiet läst poesi. En dikt om dagen har varit på agendan och kommer även vara det fram till World Poetry Day den 21 mars. Eleverna har med handledning av undervisande lärare och bibliotekarier valt diktböcker. Det är väldigt spännande att se vilka olika diksamlingar de valt att läsa. Det blir också spännande att ta del av utbytet mellan eleverna när de nu ses igen efter lovet och får möjlighet att berätta om dikterna de läst.

Tanken är att eleverna ska ansvara för inledningen till varje undervisningssekvens genom att presentera dikter för varandra. Högläsningen och samtalet om ”dagens dikt” tar ungefär 10 min av undervisningstiden. Ett härligt sätt att inleda undervisningen, fånga allas uppmärksamhet samt skapa en läsfrämjande gemenskap!

I all läsundervisning är urvalet av texter centralt. Texter ska helst vara både engagerande och utmanande. […] just i hänförelsen finns en viktig didaktisk potential då lust är avgörande för lärande. Först när vi känslomässigt berörs kan vi också påverkas intellektuellt.[…]

”Att välja texter” av Caroline Graeske och Stefan Lundström, Luleå tekniska universitet. Ingår i Skolverkets lärmodul perspektiv på litteraturundervisning

Väldigt många har valt att läsa Mjölk och honung av Rupi Kaur, så det råder ingen tvekan om att eleverna är nyfikna på instapoesi. Några har också börjat följa henne på Instagram. Här är exempel på andra diktsamlingar eleverna valt att läsa:

Det var jag som kom hem till dig – Nina Hemmingsson

Takträdgårdar – Johannes Hélden

Sitta lugnt med ordentliga skor – Maria Seisenbacher och Jenny Tunedal

Vävnader – Johan Lindblom

Till fots till Martha’s vineyard – Franz Wright

The Chaos of Longing av K.Y. Robinson

Flod mot intet – Clara Jones

Dikter av Lars Forssell

Vit fjäril – KO UN

På språng över det som varit – Björner Torsson

Jag hatar naturen av Anna Axfors

Berör och förstör – dikter för unga – Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar