Cut-up poesi är en teknik som sätter fart på elevernas kreativitet. Det är ett sätt att skapa poesi av ord och meningar som redan finns. I detta sammanhang hade vi plockat ord och meningar ur boken Saker jag hade velat veta när jag var 15 (Johanna Wester och Diana Olofsson) som vi använt oss av i undervisningen. Dessa 17 texter skrivna av 17 kvinnor kopplade vi samman med de 17 globala målen, som ständigt genomsyrar vår undervisning. Några ämnen som lyfts fram i boken är: jämställdhet, könsroller, ojämlikhet, osunda ideal, prestationskrav och skolan. Texterna syftar till att inspirera och ge unga kraft och mod.
Nybildning pågår – Glädjefull workshop med författare Johanna Wester
I samband med vår kick off för poesiprojektet Poesi för en hållbar framtid fick vi besök av författaren Johanna Wester som inspirerade kring skapande av poesi som kopplas samman med de globala målen och i synnerhet mål 5 jämställdhet. Ett ständigt återkommande inslag i min undervisning är just samarbete med författare. Jag tror att Mötet med en livs levande författare kan vara avgörande för en ung människas förhållande till det skrivna ordet. (Författarcentrum) (I samband med vårt deltagande i skrivtävlingen “Jag skriver i dina ord” fick vi författarbesöket gratis av Författarcentrum.)
Att läsa utdrag ur boken, samtala om innehållet och blogga med Johanna var ett bra och meningsfullt sätt att förbereda eleverna (och Johanna) inför besöket på skolan. Under workshopen arbetade eleverna i grupp och fick gemensamt uppdraget att skapa dikter med ord och meningar hämtade ur boken. Det var så häftigt att se hur eleverna i en gemenskap samskapade nytt av gammalt, så att säga. Hur de genom nya lärande upplevelser fick testa ett nyskapande sätt att skapa poesi på. Jag hörde hur de samtalade om ordens betydelse, hur dessa kan sammanflätas till nya betydelser och hur de kan “krocka” med varandra och skapa det oväntade mötet som ger en häftig läsupplevelse.
Vi var ett med orden – Originalorden blev till nya skapelser
Johanna inspirerade i dialog med eleverna under cirka 20 minuter, därefter skapade eleverna, under cirka 20 minuter, kraftfulla dikter som berör och berikar. Workshopen avslutades med att Johanna läste elevernas dikter högt. En workshop på cirka 45 minuter där eleverna var helt uppslukade av innehållet och medskapare från början till slut. Nästa vecka kommer dikterna att finnas som inspiration i skolbibliotekets fantastiska poesiträd. Redan nu kan du berikas av deras poesimästerverk:
SÄNK KRAVEN PÅ LIVET IBLAND
människor lever perfekta liv
kärlek, kärlek och kärlek
Det är vackert
Sedan tänker jag att jag inte orkar tänka mer
det kommer att bli bättre
Mattias & Elisabeth
Man måste få vara deprimerad
Jag var sjutton när jag gjorde det.
Sociala medier
My
Du kanske inte är en av dem
ett barn som man knappt såg på alls
andra förväntningar på tjejer än på killar
oavsett hur de klär sig eller vad de har för rykte
Men naturen ville annorlunda
Elisabeth
hitta ditt sätt
livet är fullt av hinder
jag vill framåt, men idag är jag trött
Öppen, Sårbar, Rolig, Vild, Impulsiv
Skrik på du. Väsnas. Känn.
ALLA är mänskliga med fel
skapa min egen värld
De kommer att önska att de var du.
Linus
Alla är unika och perfekta på sitt vis
våga vara annorlunda
fortsätt vara du
de är viktigt
du kan om du vill
Wille, Jon, Jonathan & Vilmer
våra drömmar
utveckla det som gör just dig
ingenting är omöjligt
sträck på dig
brinn för det
gör din grej genom livet
vi inser att boxar aldrig varit något för oss
Hassan, Vicky, Kimberlyn & Sam
DET ÄR OK ATT INTE VETA VAD DU VILL
DET GÅR ÖVER!
ALDRIG FÖRSENT
Våga vara mig själv
Jag är smart lycklig oersättlig
jag lever
Jag vill hålla på med det som gör mig glad
Jag orkar med motgångar i LIVET
Omfamna nörden i dig
vägra hata
Josefin, Charlotte & Sandra
Övningen med ett tydligt fokus på innehållet och Cut-up tekniken stärker elevernas kommunikation, kreativitet och samarbete. Den ger eleverna nya lärande upplevelser, väcker lusten att fortsätta utforska poesins magiska värld och ger samtidigt unga en röst i samhället.
“Jämställdhet är något som alla tjänar på och som bidrar till hållbar fred och mer demokratiska samhällen.” (Svenska FN-förbundet)