Cut-up poesi är en teknik som sätter fart på elevernas kreativitet. Det är ett sätt att skapa poesi av ord och meningar som redan finns. I detta sammanhang valde jag att plocka ord och meningar ur boken Saker jag hade velat veta när jag var 15 (Johanna Wester och Diana Olofsson) som vi använt oss av i undervisningen. Dessa 17 texter skrivna av 17 kvinnor kopplade vi samman med de 17 globala målen, mål som ständigt genomsyrar vår undervisning. Några ämnen som lyfts fram i boken är: jämställdhet, könsroller, ojämlikhet, osunda ideal, prestationskrav och skolan. Texterna syftar till att inspirera och ge unga kraft och mod.

Nybildning pågår – Glädjefull workshop med författare Johanna Wester

I samband med vår kick off för poesiprojektet Poesi för en hållbar framtid fick vi besök av författaren Johanna Wester som inspirerade kring skapande av poesi som kopplas samman med de globala målen och i synnerhet mål 5 jämställdhet. Ett ständigt återkommande inslag i min undervisning är just samarbete med författare. Jag tror att Mötet med en livs levande författare kan vara avgörande för en ung människas förhållande till det skrivna ordet. (Författarcentrum) (I samband med vårt deltagande i skrivtävlingen ”Jag skriver i dina ord” fick vi författarbesöket gratis av Författarcentrum.)

Att läsa utdrag ur boken, samtala om innehållet och blogga med Johanna var ett bra och meningsfullt sätt att förbereda eleverna (och Johanna) inför besöket på skolan. Under workshopen arbetade eleverna i grupp och fick gemensamt uppdraget att skapa dikter med ord och meningar hämtade ur boken. Det var så häftigt att se hur eleverna i en gemenskap samskapade nytt av gammalt, så att säga. Hur de genom nya lärande upplevelser fick testa ett nyskapande sätt att skapa poesi på. Jag hörde hur de samtalade om ordens betydelse, hur dessa kan sammanflätas till nya betydelser och hur de kan ”krocka” med varandra och skapa det oväntade mötet som ger en häftig läsupplevelse.

Foto: Niclas Ingvarsson
Foto: Niclas Ingvarsson
Foto: Niclas Ingvarsson

Vi var ett med orden – Originalorden blev till nya skapelser

Johanna inspirerade i dialog med eleverna under cirka 20 minuter, därefter skapade eleverna, under cirka 20 minuter, kraftfulla dikter som berör och berikar. Workshopen avslutades med att Johanna läste elevernas dikter högt. En workshop på cirka 45 minuter där eleverna var helt uppslukade av innehållet och medskapare från början till slut. Nästa vecka kommer dikterna att finnas som inspiration i skolbibliotekets fantastiska poesiträd. Redan nu kan du berikas av deras poesimästerverk:

SÄNK KRAVEN PÅ LIVET IBLAND

människor lever perfekta liv

kärlek, kärlek och kärlek

Det är vackert

Sedan tänker jag att jag inte orkar tänka mer

det kommer att bli bättre

Mattias & Elisabeth

Man måste få vara deprimerad

Jag var sjutton när jag gjorde det.

Sociala medier

My

Foto: Niclas Ingvarsson

Du kanske inte är en av dem

ett barn som man knappt såg på alls

andra förväntningar på tjejer än på killar

oavsett hur de klär sig eller vad de har för rykte

Men naturen ville annorlunda

Elisabeth

Johanna läser elevernas poesi

hitta ditt sätt

livet är fullt av hinder

jag vill framåt, men idag är jag trött

Öppen, Sårbar, Rolig, Vild, Impulsiv

Skrik på du. Väsnas. Känn.

ALLA är mänskliga med fel

skapa min egen värld

De kommer att önska att de var du.

Linus

Foto: Niclas Ingvarsson

Alla är unika och perfekta på sitt vis

våga vara annorlunda

fortsätt vara du

de är viktigt

du kan om du vill

Wille, Jon, Jonathan & Vilmer

våra drömmar

utveckla det som gör just dig

ingenting är omöjligt

sträck på dig

brinn för det

gör din grej genom livet

vi inser att boxar aldrig varit något för oss

Hassan, Vicky, Kimberlyn & Sam

Foto: Niclas Ingvarsson

DET ÄR OK ATT INTE VETA VAD DU VILL

DET GÅR ÖVER!

ALDRIG FÖRSENT

Våga vara mig själv

Jag är smart lycklig oersättlig

jag lever

Jag vill hålla på med det som gör mig glad

Jag orkar med motgångar i LIVET

Omfamna nörden i dig

vägra hata

Josefin, Charlotte & Sandra 

Foto: Niclas Ingvarsson

Övningen med ett tydligt fokus på innehållet och Cut-up tekniken stärker elevernas kommunikation, kreativitet och samarbete. Den ger eleverna nya lärande upplevelser, väcker lusten att fortsätta utforska poesins magiska värld och ger samtidigt unga en röst i samhället.

Cut-up poesi

”Jämställdhet är något som alla tjänar på och som bidrar till hållbar fred och mer demokratiska samhällen.” (Svenska FN-förbundet)